Palkat nousevat Saksassa tänä vuonna 2,5 prosenttia

Työehtosopimusten mukaiset palkat nousevat tänä vuonna Saksassa noin 2,5 prosenttia, laskee saksalainen WSI-instituutti. Palkansaajien reaalitulot kasvat noin kaksi prosenttia.
19.12.2016 10:00
SAK
Palkansaajien reaalitulot kasvavat Saksassa tänä vuonna.

Useimmilla aloilla palkankorotukset ovat 1,5–3 prosenttia ja ensi vuonna 1,7–2,4 prosenttia. Luvut on laskenut Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Institut WSI, joka on osa ay-liikettä lähellä olevaa Hans Böckler -säätiötä.

Kuluttajahinnat nousevat Saksassa tänä vuonna maltillisesti, noin puoli prosenttia. Instituutin asiantuntija Reinhard Bispinckin mukaan työehtosopimusten piirissä olevien palkansaajien reaalitulot kasvavat noin kaksi prosenttia.

Sopimuksia on tehty monella eri mallilla. Esimerkiksi rautatieliikenteen työehtosopimus tuo työntekijöille 550 euron palkankorotuksen kertakorvauksena lokakuulta 2016 maaliskuuhun 2017. Ensi huhtikuussa alan palkkoja korotetaan 2,5 prosenttia ja sitä seuraavan vuoden huhtikuussa 2,65 prosenttia. Työntekijä voi halutessaan ottaa jälkimmäisen korotuksen vapaapäivinä tai lyhennettynä työaikana.

Idässä edelleen huonommat palkat

Itäisten ja läntisten osavaltioiden palkkaeroja ei ole vielä onnistuttu kuromaan kokonaan umpeen. Siksi esimerkiksi rakennusliitto IG BAU:n sopimuksessa korotukset olivat tänä vuonna 2,4 prosenttia lännessä ja 2,9 prosenttia idässä. Ensi vuonna vastaavat luvut ovat 2,2 ja 2,4 prosenttia.

Keskusjärjestö DGB:n tekemässä vuokratyösopimuksessa tavoite on poistaa idän ja lännen palkkaerot vuoteen 2021 mennessä. Kolmen vuoden sopimuksessa palkat nousevat idässä vuosittain porrastetusti 4,82 prosenttiin asti ja lännessä 2,5 – 3,2 prosenttia.

Liittovaltion ja kuntien työehtosopimuksen piirissä olevilla palkansaajilla palkat nousivat maaliskuussa 2,4 prosenttia ja ensi vuoden helmikuussa 2,35 prosenttia. Sopimus on kaksivuotinen.

Työtaisteluja oli Saksassa selvästi edellisvuotta vähemmän. WSI arvioi ensimmäisen puolen vuoden aikana kertyneen 405 000 lakkopäivää. Koko viime vuonna niitä oli kaksi miljoonaa.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja