Osallistu nollapäästöpäivään – SAK hyvittää jatkossa lentomatkat

SAK osallistuu tänään vietettävään nollapäästöpäivään lupauksella hyvittää henkilöstönsä lentomatkat ensi vuoden alusta lähtien. Vapaaehtoiset lentomaksut lahjoitetaan YK:n kestävän kehityksen hankkeisiin.
21.09.2017 09:00
Uutiset Työelämä

– Toivomme muitakin työpaikkoja ja työntekijöitä mukaan ilmastotalkoisiin nollapäästäpäivänä ja tekemään kanssamme kestävää kehitystä turvaavia lupauksia tai muita tekoja, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ehdottaa.

– Ilmaston lämpeneminen vaikuttaa jo nyt ihmisten elinkeinoihin ja elinympäristöön. Globaalin kestävän kehityksen turvaaminen ja Pariisin sopimuksen toteutuminen vaativat paitsi jokaiselta maailman hallitukselta ja yritykseltä myös kansalaisilta nopeita toimia ja uudelleenajattelua.

Ideoita työpaikan kehittämiseen entistä vastuullisemmaksi ympäristöasioissa voi etsiä esimerkiksi palkansaajakeskusjärjestöjen vuonna 2015 julkaisemasta Kestävä Työ- koulutuspaketista.

– Koulutuksen ja koulutusmateriaalin avulla liittojen työntekijät voivat ottaa kestävän kehityksen paremmin huomioon omassa työssään. Liitot voivat kouluttaa myös jäseniään tunnistamaan tarpeita uudistaa työpaikan toimintatapoja tukemaan kestävää kehitystä, kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka kertoo.

Koulutuspaketin sisältöä opettavat Työväen sivistysliitto TSL ja TJS opintokeskukset.