Nyt on hyvä sää liittyä liittoon – SAK:n #varmanpäälle kannustaa nuoria turvaamaan työelämänsä ajoissa

Uutiset nuorten naisten työttömyysturvahakemusten kasvusta aiheuttivat huolta koko ay-kentällä. Miksi niin moni on jäänyt pelkän peruspäivärahan varaan? Onko kyseessä valinta vai ettei tietoa ole ollut tarpeeksi?
03.07.2020 15:34

Koronakriisin ensimmäistä aaltoa seurasi piikki Kelan työttömyysturvahakemuksissa. Hakijoiden määrä kasvoi kaikissa ryhmissä, mutta sieltä erottui erityisesti nuoret naiset. Tämä kertoo, että tässä joukossa liian moni ei kuulu työttömyyskassaan ja todennäköisesti silloin heiltä puuttuu myös ammattiliiton jäsenyys.

Koronakriisi ja sen myötä tullut lomautusaalto osoittivat, että tilanteet saattavat muuttua nopeasti ja epätodennäköisestä tulee totta. Silloin on tärkeää olla varautunut työelämän turbulenssiin jo etukäteen, koska liitot auttavat jäseniään ja työttömyyskassan tukea saa vain, jos täyttää ehdot, kuten riittävän pitkän jäsenyysajan ennen lomautusta tai työttömyyttä.

SAK haluaa kannustaa nuoria miettimään työelämän turvaa ajoissa ja varautumaan paremmin yllättäviin tilanteisiin. #varmanpäälle-kampanja pyrkii tavoittamaan erityisesti nuoret, jotka eivät vielä kuulu ammattiliittoon ja työttömyyskassaan, ja muistuttamaan että työttömyyskassan ja liiiton jäsenyydet ovat päätöksiä, jotka on tehtävä etukäteen.

Kampanja kertoo tilanteista, joissa ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenyydestä on hyötyä. Se myös muistuttaa, että työssäoloehto on lyhennetty väliaikaisesti kolmeen kuukauteen aiemman kuuden kuukauden sijaan, jolloin ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin pääsee entistä nopeammin. Nyt jos koskaan on siis hyvä hetki liittyä ammattiliittoon ja samalla työttömyyskassaan.

Vaikka sinulla olisi jo turva kunnossa, voit osallistua kampanjaan jakamalla SAK:n Facebookista ja Instagramista löytyvää sisältöä, jotta viesti tavoittaa mahdollisimman monet nuoret. Voit myös ohjata tutustumaan aiheeseen liitot.fi