Näin sen tein: ”Vaikutin siihen, että irtisanottu työntekijä otettiin takaisin vanhana työntekijänä”

Näin sen tein -sarjassa henkilöstön edustajat kertovat, miten he ovat ratkoneet työpaikan ongelmia, parantaneet työntekijöiden asemaa tai neuvotelleet fiksusti työnantajan kanssa. Ensimmäisenä oman tarinansa kertoo pääluottamusmies Jari Auramo.
23.10.2018 08:00
SAK
Luottamusmiehen tehtävässä onnistuminen edellyttää itsensä jatkuvaa kouluttamista, painottaa jari Auramo. Kuva Annika Rauhala.

”Tulin luottamusmieheksi tilanteessa, jossa firmasta oli puuttunut luottamusmies jonkin aikaa. Firma kasvoi siinä vaiheessa rajusti, koska saimme paljon turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten vartiointeja hoitaaksemme.

Minusta tuli luottamusmies vähän vahingossa. Kun selvisi, että työpaikallamme pitäisi olla pääluottamusmies, henkilöstöpäällikkömme alkoi tätä selvittää. Hän kyseli, että ketä kiinnostaa tällaiset tehtävät, ja hän oli siitä sitten PAMiin yhteydessä.

Siitä tuli tietenkin rättiä naamaan – eihän työnantajan edustaja esitä liitolle, kenestä tulee pääluottamusmies.

Siitä tuli tietenkin vähän rättiä naamaan, koska eihän työnantajan edustaja esitä liitolle, kenestä tulee pääluottamusmies. Työpaikkamme PAMilaisille jäsenille lähti liitosta kirjeet. Minut valittiin pääluottamusmieheksi kesken vaalikauden.

Luottamusmiehenä vaikeimmat tilanteet tulivat vastaan, kun vastaanottokeskuksia ajettiin alas ja asiakkaita menetettiin. Se sitten johti henkilöstön vähentämiseen. Parikin yt-kierrosta olen jo luottamusmiesaikanani joutunut vetämään läpi.

Olen onnistunut siinä, että kun firma alkoi taas saada toimeksiantoja, niin yksi irtisanottu työntekijä otettiin takaisin vanhana työntekijänä. Muitakin kutsuttiin takaisin, mutta hänen kohdallaan oli epäselvää, pitäisikö hänet ottaa takaisin uutena vai vanhana työntekijänä.

Perheyrityksessä hierarkia on matala tai jopa olematon. Firman toimitusjohtaja ei kuitenkaan enää tunne kaikkia uusia työntekijöitä eikä ole aina paikalla. Minä tulin taloon silloin, kun hän vielä henkilökohtaisesti otti jokaisen työntekijän sisään. Minulla on ollut välitön suhde häneen alusta saakka.

Luottamusmiehen tehtävässä onnistuminen edellyttää ennen kaikkea luottamusta.

Olen mielestäni onnistunut luottamusmiehenä, koska olen ottanut asioista selvää ja käynyt kursseilla. Luottamusmiehen peruskurssi antoi paljon vastauksia. Nyt olen jatkamassa luottamusmiehen jatkokurssille.

Luottamusmiehen tehtävissä onnistuminen edellyttää mielestäni ennen kaikkea luottamusta. Jäsenten luottamus pitää ansaita, ja sen ansaitsee sillä, että vie asioita eteenpäin ja hoitaa asioita jäsenten puolesta. Luottamusmiehen täytyy ansaita myös työnantajan luottamus.”

Aleksi Vienonen,freelancer