Minustako työsuojeluvaltuutettu? – Monilla työpaikoilla valitaan uusia valtuutettuja loppuvuonna

Monilla työpaikoilla järjestetään työsuojeluvaltuutetun vaalit marras-joulukuussa. Nyt onkin oikea aika pohtia, kannattaisiko juuri sinun asettua ehdolle ja mitä kaikkea työsuojeluvaltuutetun tehtäviin kuuluu. SAK:n työympäristö- ja tasa-arvoasioiden asiantuntija Anne Mironen vastaa kolmeen aihetta koskevaan kysymykseen.
19.10.2021 07:30
Lain mukaan työsuojeluvaltuutettu pitää valita, jos työpaikalla on vähintään 10 työntekijää. Kuva Gorilla.

1. Miksi työpaikalle kannattaa valita työsuojeluvaltuutettu?

– Työsuojeluvaltuutettu tuo esiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia. Hän on työnantajan yhteistyökumppani ja hyvin toimiva yhteistyö edesauttaa siinä, että työpaikalla työturvallisuus on kunnossa ja työntekijät voivat hyvin. Työsuojelussa on kyse laajasta kirjosta asioita työntekijöiden psyykkisestä kuormituksesta fyysiseen työterveyteen ja turvallisuuteen. Kaikkiin näihin asioihin työsuojeluvaltuutettu pääsee vaikuttamaan.

Anne Mironen.

– Vähintään 10 työntekijän työpaikoissa työntekijöiden on lain mukaan valittava keskuudestaan työsuojeluvaltuutettu. Mikään ei kuitenkaan estä sitä, että myös pienemmillä työpaikoilla valitaan työsuojeluvaltuutettu ja kannustan näin myös tekemään.

2. Mitkä ovat työsuojeluvaltuutetun tehtävät?

– Työsuojeluvaltuutettu edustaa työntekijöitä työterveyteen, -turvallisuuteen ja työkykyyn liittyvissä asioissa. Työsuojelu on ennen muuta yhteistoimintaa, mutta työsuojeluvaltuutetun oikeuksiin kuuluu myös oma-aloitteisesti perehtyä työympäristöön ja työntekijöiden turvallisuuteen ja terveyteen liittyviin asioihin. Työsuojeluvaltuutetun kannattaa olla aktiivinen, esittää kehittämisideoita ja ilmoittaa työnantajalle havaitsemistaan puutteista. Työsuojeluvaltuutetulla on myös oikeus keskeyttää vaarallinen työ.

– Lain mukaan työnantaja kuitenkin vastaa viime kädessä siitä, että työturvallisuus on työpaikalla kunnossa.

3. Miksi juuri minun kannattaisi ryhtyä työsuojeluvaltuutetuksi?

– Työsuojeluvaltuutettuna pääset vaikuttamaan suoraan siihen, millä tolalla työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvät asiat työpaikallasi ovat. Se on parhaimmillaan antoisa ja monipuolinen luottamustehtävä.

– Tehtävän hoitamiseen on tarjolla koulutusta ja työsuojeluvaltuutetulla on lain takaama oikeus siihen. Koulutuksia tarjoavat ammattiliitot, Työturvallisuuskeskus ja Työterveyslaitos. Työnantajan on myös järjestettävä työaikaa tehtävän hoitamista varten.

Lisätietoja löydät täältä