Millaisia haasteita kesätyöntekijät kohtaavat? – Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtonen vastaa kolmeen kysymykseen

Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtonen kertoo, että monet kesätyöntekijät kaipaavat tietoa siitä, kenen puoleen voi kääntyä ongelmatilanteissa. Siksi hän kannustaa myös työpaikan luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua esittäytymään kesätyöntekijöille. SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info palvelee tänäkin vuonna elokuun loppuun asti.
04.06.2019 08:45
Liisa Lehtonen neuvoo kesätyöntekijöitä elokuun loppuun asti. Kuva Patrik Lindström.

1. Millaiset asiat ovat askarruttaneet kesätyöntekijöitä tänä kesänä?

– Moni kesätyöntekijä on tänäkin vuonna miettinyt palkkaukseen liittyviä asioita. Moni kysyy, mikä on lain mukainen minimipalkka. Eri alojen euromääräiset alarajat on kuitenkin määritelty työehtosopimuksissa, jotka eivät välttämättä vielä ole nuorille kesätyöntekijöille entuudestaan tuttuja.

– Myös mahdollisuudesta perua työvuorolistaan merkattuja vuoroja tiedustellaan usein. Kun vuorolista on saatettu työntekijöiden tietoon, voidaan vuoroja lähtökohtaisesti perua enää vain osapuolten yhteisellä sopimuksella. Jos työnantaja yksipuolisella ilmoituksella peruu vuorolistaan merkityn työvuoron, työntekijällä on oikeus saada palkka perutulta vuorolta. Tavanomainen syy vuorojen perumiseen on huono sää.

2. Mitä muuta kesätyöntekijän kannattaa muistaa?

– Kirjallisen työsopimuksen merkitystä korostetaan syystä paljon. Kirjallinen, huolellisesti laadittu sopimus on hyvä keino välttää epäselvyyksiä. Vaikka asioista sovittaisiin kattavasti suullisesti, ei kaikkea välttämättä enää myöhemmin muista. Erimielisyystilanteessa on myös yleensä vaikea näyttää, mitä aikanaan on puhuttu. Epäselvyyksiä voi välttää myös käymällä kirjallisen sopimuksen huolellisesti läpi ennen allekirjoittamista.

– Palkkakuitista kannattaa tarkistaa, että työntekijä on saanut palkan kaikista tehdyistä työtunneista ja että iltalisät, sunnuntaikorvaukset ja muut mahdolliset lisät on maksettu oikein. Palkkakuitista näkee myös siitä pidätetyt verot, työttömyysvakuutusmaksut ja työeläkemaksut. Työsuhteen päättyessä kannattaa tarkistaa, että lomakorvaus on maksettu pitämättömistä lomista.

3. Mitä neuvoja kesätyöntekijä toivoo saavansa työpaikalla?

– Moni kesätyöntekijä ei välttämättä tiedä, onko työpaikalla esimerkiksi luottamusmiestä tai kuka hän on. Olisikin hyvä, jos kesätyöntekijät saisivat alussa perehdytystä työpaikalla toimiviin luottamusmiehiin ja työsuojeluvaltuutettuihin. Monissa tilanteissa myös työpaikan kokeneista työntekijöistä on nuorelle apua.

Maksuton Kesäduunari-info palvelee nuoria kesätyöntekijöitä koko kesän ajan, arkisin klo 9–15 numerossa 0800 179 279. Yhteyttä voi ottaa myös Kesäduunari-infon verkkosivuilta (https://www.kesaduunari.fi) löytyvän nettilomakkeen kautta. Sivuilta löytyy myös vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Kesäduunari-infon tarjoavat palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK.