Maria Virkkula aloittaa SAK:ssa viestinnän asiantuntijana: Sosiaalisen median merkitys viestinnässä on vain kasvamassa

SAK:n viestintätiimi saa vahvistusta, kun Maria Virkkula aloittaa tänään viestinnän asiantuntijan tehtävissä. Hänen vastuulleen kuuluu erityisesti sosiaalisen median viestintä.
28.09.2023 13:10
SAK
Maria Virkkula aloittaa SAK:ssa viestinnän asiantuntijana.

Työelämä edellyttää jatkuvaa uuden opettelua. Tämä on erityisen totta, kun puhutaan sosiaalisesta mediasta, jossa työkalut ja kanavat muuttuvat alati. Oman osaamisen kasvattaminen ja itsensä kehittäminen ovatkin SAK:n tuoreen viestinnän asiantuntijan Maria Virkkulan mielestä yksi tärkeimmistä seikoista, miksi töihin on useimpina aamuina mukava mennä.

– Olen onnekas, että saan tehdä töitä sellaisten asioiden parissa, joista voi oppia päivittäin uutta töitä tekemällä ja alan ammattilaisia kuuntelemalla. Hyvän työelämän ja osaamisen kehittämisen edistäminen ovat aiheina lähellä sydäntä. Olen innoissani uudesta tehtävästäni ja siitä, että pääsen tekemään yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä osana tätä erittäin osaavaa työyhteisöä.

Oppia työtehtäviinsä Virkkula on kerryttänyt markkinoinnin ja johtamisen opinnoista Englannissa sekä journalistiikan opinnoista Suomessa tutkintoinaan Master of Science in Marketing and International Management sekä humanististen tieteiden kandidaatti.

Maria Virkkula siirtyy SAK:hon Opetushallituksesta, jossa hänen tehtäviinsä kuuluivat monipuolisesti erilaiset viestinnän tehtävät viestinnän suunnittelusta sen toteutukseen. Työn painopisteitä olivat mediaviestintä sekä sosiaalisen median sisältöihin liittyvät tehtävät. Tätä aiemmin hän toimi viestinnän asiantuntijanana CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksessa.

– Sosiaalisella medialla on monesti tärkeä rooli osana organisaation viestintäpalettia ja sen merkitys on vain kasvamassa. Somekanavat ovat monelle arkipäiväinen väylä tiedon saamiseksi, oman työn tueksi ja omien kiinnostuksen kohteisiin liittyvän keskustelun seuraamiseksi. Mutta ennen kaikkea somekanavat tarjoavat alustan aidolle vuorovaikutukselle. Organisaatioiden on tärkeä olla mukana kuulemassa, kuuntelemassa ja keskustelemassa.

Sosiaalinen media on tukevasti läsnä myös Virkkulan omassa arjessa. Erityisesti hän seuraa somessa ajankohtaisia keskusteluja ja oman kuplan kuulumisia sekä etsii tietoa, inspiraatiota ja vinkkejä oman työn tekemiseen ja vapaa-ajan harrastuksiin.

Kun työpäivän päätteeksi tietotokoneen näyttö menee kiinni, suuntaa Virkkula metsälenkille, sienestämään tai salille. Myös lauluharrastus on säilynyt hänen matkassaan jo jokusen vuoden.

– Aloin käydä laulutunneilla, koska ajattelin, että siitä olisi apua erilaisiin esiintymistilanteisiin ja oppisi oikeaa äänenkäyttöä. Nykyään lauluharrastus on minulle lähes henkireikä. On mahdotonta ajatella työasioita tai tekemättömiä kotitöitä samalla kun keskityt oman kehon kuulemiseen ja kappaleen tulkintaan. Taiteenlajin taitamiseen on kuitenkin vielä pitkä matka, Maria Virkkula tuumaa.