Liitossa töissä: Temen Anne Saveljeff ottaisi käyttöön työnantaja-ajokortin

Kun työnantajat tuntevat lakipykälät, vältytään turhilta riidoilta ja oikeusjutuilta, sanoo luovien alojen ammattilaisia auttava Anne Saveljeff.
11.02.2019 14:41
SAK
Anne Saveljeff muistuttaa, että työnantajuuden pitää olla ammattimaista. Kuva Patrik Lindström

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton Anne Saveljeff kuuli kerran kiteytyksen, joka on jäänyt mieleen. Luovat alat ovat suomalaisen työelämän koelaboratorio. Kaikki, mitä kulttuurialoilla keksitään tehdä, yleistyy myöhemmin muussa työelämässä. Näin on jo käynyt esimerkiksi itsensätyöllistämiselle ja kilpailukiellolle.

Temen tiedottajana ja työehtoasiantuntijana työskentelevää Saveljeffia kismittää, että työnantajien taidot eivät pysy työelämän kehityksen mukana.

Osalla luovien alojen työnantajista on Saveljeffin mukaan enemmän taiteellista intohimoa kuin johtamistaitoja ja juridista osaamista. Hän viittaa opetus- ja kulttuuriministeriön teettämään selvitykseen, jonka mukaan elokuva- ja teatterialalla ei aina tunnisteta ja noudateta työlakien velvoitteita.

– Kaikki eivät hallitse edes työaikalakia. Jos ei selvitä asioita eikä hanki tarvitsemiaan taitoja, sössii monen ihmisen asiat.

Kulttuurialoilla tilannetta mutkistaa entisestään se, että monet työn tilaajista ja esimiehistä ovat itsekin freelancereita.

Saveljeff patistaa, että työnantajien pitää tunnistaa – ja tunnustaa – osaamisensa puutteet. Sen jälkeen ongelma on ratkaistavissa koulutuksella.

Järjestelmällisyyttä koulutukseen

Temeläisillä aloilla järjestetään jo työnantajille ja työntekijöille koulutuksia työoikeuden perusteista, mikä on Saveljeffin mielestä hienoa. Myös Teme suunnittelee alati uusia kursseja jäsenistönsä tarpeisiin ja käy myös oppilaitoksissa puhumassa.

Parikymmentä vuotta Temessä työskennellyt Saveljeff on kuitenkin huolissaan siitä, etteivät nykyiset koulutukset ole valtakunnallisia eivätkä kata kaikkia aloja. Myös jatkuvuus puuttuu.

– Yksittäinen kurssi auttaa nyt, mutta entä viiden vuoden päästä?

Hän muistuttaa, että hyvät työnantajataidot takaavat kaikille turvallisen ja viihtyisän työympäristön sekä auttavat välttämään turhia käräjäreissuja.

Saveljeff heittää pallon luovien alojen oppilaitoksille. Voisiko työelämän pelisäännöt upottaa opetussuunnitelmiin? Hänellä on myös toinen idea:

– Kun on olemassa työturvallisuuskortteja, pitäisikö olla myös työnantaja-ajokortti?

Minna Hotokka