Liitossa töissä: PAMin Olli Toivanen kehottaa kertomaan rohkeasti pomolle, jos haluaa lisää työtunteja

Osa-aikainen myyjä työskentelee paikkakunnallaan useissa myymälöissä. Uuden toimipisteen avaamista suunnitteleva työnantaja ei kuitenkaan kysy, haluaisiko myyjä nostaa työsopimuksensa tuntimäärää, vaan pestaa lisää työvoimaa.
22.10.2018 14:00
SAK
Olli Toivanen muistuttaa, että moni osa-aikatyötä tekevä kärsii toimeentulo-ongelmista. Kuva Patrik Lindström.

Esimerkiksi tällaisia tarinoita kätkeytyy palvelualojen osa-aikaisuudesta kertovien tilastojen taakse. Tilastoja tuottaa ja tulkitsee Palvelualojen ammattiliiton ekonomisti Olli Toivanen, joka seuraa työkseen talouspolitiikkaa ja talouden kehitystä.

– Palvelualoilla on muihin aloihin verrattuna paljon sellaisia työntekijöitä, jotka haluaisivat tehdä enemmän työtunteja kuin tällä hetkellä tekevät. Osa-aikaisuus vaikuttaa negatiivisesti heidän toimeentuloonsa, jolloin vastuu toimeentulosta jää osittain hyvinvointivaltion kannettavaksi, hän sanoo.

Lain mukaan työnantajan pitää selvittää ennen uusien työntekijöiden palkkaamista, haluaisivatko vanhat lisää töitä. Toivasen mukaan näitä kartoituksia ei aina tehdä kunnolla.

Hän uskoo, että epäkohdan korjaamisessa auttaisi pieni askel: työtunteja koskevista toiveista pitää puhua esimiehille ääneen. Jos lain noudattaminen edelleen takkuaa, luottamusmiehen on puututtava tilanteeseen.

Hyvä keskustelukulttuuri työpaikalla on kullan arvoinen

PAMin kyselyissä on käynyt ilmi, että joillakin työpaikoilla työtunneista keskusteleminen kuuluu normaaleihin rutiineihin. Näissä yrityksissä työntekijät kertovat olevansa tyytyväisiä työmääriinsä.

Toisessa ääripäässä ovat työyhteisöt, joissa työvuorolistat vain ilmestyvät kuin tyhjästä.

Toivasen mielestä on aina parempi, jos työvuoroista pystyttäisiin tekemään päätöksiä yhdessä. Jos asia ei tunnu etenevän oman esimiehen kanssa, hän neuvoo pyytämään apua luottamusmieheltä tai liitosta.

– Jos tunneista syntyy hyvä keskustelukulttuuri, se parhaimmillaan parantaa ennakoitavuutta sekä työnantajan että työntekijöiden elämässä, Toivanen kiteyttää.

Minna Hotokka/freelancer