Kuopiolaisen rakentajan perheelle leikkaukset ovat taloudellinen katastrofi

Pekka on kuopiolainen rakennusalan ammattilainen, joka on lomautettu ja odottaa irtisanomista. Pekka kertoi SAK:lle, miten Orpon-Purran hallituksen päättämät sosiaaliturvan leikkaukset vaikuttavat perheen toimeentuloon.
27.10.2023 09:30
Kuva iStock.

Pekka on parhaillaan lomautettuna ja pitkällä sairauslomalla, joka on päättymässä. Hänet on irtisanottu ja irtisanominen tulee voimaan 19. tammikuuta. Pekka on rakennusalan ammattilainen ja työskennellyt alalla 16 vuotta. Tammikuussa koittava irtisanominen on taloudellinen katastrofi Pekalle ja hänen perheelleen. Katastrofia pahentaa hallituksen sosiaaliturvaan kohdistuvat leikkaukset, jotka tulevat voimaan asteittain ensi vuoden aikana.

Pekka kertoi tarinansa SAK:lle sillä ehdolla, että hänen nimensä muutetaan jutussa eikä häntä kuvata.

– Haen töitä, mutta avoimia työpaikkoja ei rakennusalalla nyt ole. Vuokrafirmat hakevat edelleen rakennusalan työntekijöitä, ehkä koitan työllistyä sitä kautta.  Pakko olisi saada töitä, muutoin taloutemme romahtaa. Meillä on takana ahdistava kesä ja syksy, Pekka kertoo.

Pekalla on uusioperhe ja kaksi teini-ikäistä lasta. Myös avovaimo on työttömänä ja yrittää parhaillaan vaihtaa alaa. Pekan mukaan Orpon-Purran hallituksen suunnittelemat sosiaaliturvaleikkaukset pahentavat perheen tilannetta merkittävästi.

Hallitus muun muassa haluaa poistaa työttömyysturvasta lapsikorotukset. Pekan tapauksessa tämä tarkoittaa yli 400 euron leikkausta työttömyysturvaan. Pekan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on nyt nettona 1600 euroa kuukaudessa.

– Jos ansiosidonnaisen turvan leikkaaminen kahden kuukauden työttömyyden jälkeen toteutuu, ja olen työttömänä vielä, kun tämä leikkaus tulee voimaan, se on meidän perheellemme kyllä taloudellisesti totaalinen katastrofi. Viimeistään siinä vaiheessa alkaa Kelan ovi heilua, sanoo Pekka ja tarkoittaa, että perheen on todennäköisesti haettava toimeentulotukea.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaaminen kahden kuukauden työttömyyden jälkeen laskisi Pekan käteen jääviä tuloja noin 300 eurolla. Eli silloin käteen jäisi enää alle 1000 euroa kuukaudessa. Pekka huomauttaa, että myös työttömänä olevan avovaimon tulot putoaisivat lapsikorotusten poistamisen ja työttömyysturvan leikkauksen jälkeen, jos hän ei onnistu työllistymään.

Pekka asuu perheineen vuokralla. Vuokraa he maksavat hieman yli tuhat euroa kuukaudessa. Pekalla on lisäksi muutamia vuosia sitten hankittu omistusasunto, mutta sen hän pani vuokralle, kun muutti avovaimonsa kanssa yhteen asumaan.

– Tällä hetkellä omistusasuntokin on riippakivi, kun lainan korot ja pääomavastike ovat nousseet. Vuokra ei riitä kattamaan asunnosta aiheutuvia kuluja. Jos nyt myyn, joutuisin myymään asunnon tappiolla. Kerta kaikkiaan ahdistava tilanne!

Voisiko Pekka harkita työn perässä muuttamista? Se tuntuu hänestä vaikealta ajatukselta.

– Oman alani töitä ei ole täällä Kuopion seudulla tarjolla, mutta ei niitä nyt ole oikein muuallakaan.
Muuttaminen on hankalaa, kun on teini-ikäiset tänne juurtuneet lapset ja iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat lähes päivittäin apua.

Millaisia terveisiä haluat lähettää Petteri Orpolle ja Riikka Purralle?

– Nyt kannattaisi vetää jarrusta ja miettiä vielä kertaalleen leikkauksien järkevyyttä. Erityisesti nykytilanteessa, kun työttömyys uhkaa nousta ja talous osoittaa hyytymisen merkkejä.

Pekka korostaa, että suunnitellut leikkaukset ovat todella rajuja ja iskevät moniin perheisiin.

– Minä haluaisin tehdä töitä, mutta kun niitä ei ole tarjolla. Tulee mieleen, että mistä minua oikein rangaistaan, ei tämä ole reilua.

Tutustu esimerkkeihin leikkausten vaikutuksista ja katso aikajanalta, milloin Orpon-Purran hallituksen työttömyysturvaan ja muuhun sosiaaliturvaan kohdistuvat leikkaukset tulevat voimaan.