Kiky kohentaa kilpailukykyä ripeästi

Suomen kilpailukyky kohenee nyt ripeästi, osoittaa tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan torstaina julkistama raportti.
02.02.2017 15:00
Ilkka Kaukoranta

– Tänä ja ensi vuonna yksikkötyökustannukset alenevat Suomessa yhteensä prosentilla, kun ne euroalueella nousevat 2,5 prosenttia. Suhteessa Saksaan kilpailukyky paranee jopa seitsemän prosenttia vuosina 2013–2018, huomauttaa SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Yksikkötyökustannukset kasvoivat viime vuonna Suomessa muuta euroaluetta hitaammin ja kilpailukykysopimuksen myötä kilpailukyvyn paraneminen nopeutuu.

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön pääekonomisti painottaa kuitenkin, ettei työmarkkinasopimus yksin riitä palauttamaan talouskriisissä menetettyä kilpailukykyä.

– Vain työvoimakustannuksiin keskittymisen sijaan hallituksen on huolehdittava muistakin kilpailutekijöistä kuten tutkimuksesta, tuotekehityksestä ja osaamisesta.

Kaukoranta torjuu Talouspolitiikan arviointineuvoston raportista heränneen kritiikin siitä, että lyhyellä aikavälillä kilpailukykysopimus heikentää julkista taloutta.

– Vientiä vauhdittavan kilpailukykysopimuksen yhdistäminen kysyntää tukevaan veropolitiikkaan on hyvä ratkaisu. Ilman veronkevennyksiä kiky olisi lyhyellä aikavälillä vähentänyt kotimaista kulutusta ja sitä kautta myös työllisyyttä. Työllisyyden parantaminen oli tässä tilanteessa julkisen talouden tasapainottamista kiireellisempi tavoite.

Alkaneesta talouskasvusta huolimatta työllisyystilanne jatkuu vaikeana: työttömyysasteen arvioidaan pysyvän myös ensi vuonna yli kahdeksassa prosentissa.

– Kehysriihen ykköstavoitteen on ehdottomasti oltava työllisyyttä tukevissa positiivissa uudistuksissa. Aikuiskoulutuksen kehittäminen, perhevapaauudistus ja joustavampi työttömyysturva ovat askelia oikeaan suuntaan, linjaa SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta (Tukuseto) laatii taloudellisia selvityksiä ja laskelmia työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluja sekä päätöksentekoa varten. Toimikunnassa ovat edustettuina muun muassa keskeiset työmarkkinajärjestöt. Tukuseton sihteerinä toimii valtiovarainministeriön kansantalousosasto.

Tukuseton raportti valtiovarainministeriön verkkopalvelussa (kohdassa Uusimmat julkaisut)