Kesätyö opettaa nuorelle työntekijälle työelämän perussääntöjä – Maksuton kesäduunari-info neuvoo pulmissa

Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätöihin liittyvissä pulmissa. Tänä vuonna neuvonnasta vastaa valtiotieteiden maisteri, oikeusnotaari Anni Ritari. Anni toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä, mikäli jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää.
02.06.2020 07:00
Anni Ritari. Kuva Patrik Lindström.

1. Millaisissa asioissa sinuun on otettu yhteyttä?

– Minuun on otettu yhteyttä hyvin monenlaisissa asioissa. Tyypillisimmät kysymykset ovat liittyneet palkkaukseen. Kysyjät ovat halunneet esimerkiksi tarkistaa, millaista palkkaa jostain tietystä työtehtävästä tulisi saada tai onko jo alkaneen työn palkkaus kohdillaan. Myös työvuorojen siirtämisestä ja perumisesta on tullut jonkin verran kysymyksiä. WhatsApp on ollut ehdottomasti suosituin väylä yhteydenottoihin.

2. Huolestuttaako koronaepidemia yhteydenottajia ja mitä he kysyvät?

– Koronaepidemiaan liittyviä kysymyksiä on tullut yllättävän vähän. Toistaiseksi eniten kysymyksiä on tullut siitä, että saako työnantaja perua lupaamansa kesätyöpaikan, vaikka työpaikasta olisi sovittu kirjallisesti tai suullisesti. Jonkin verran on kysytty myös lomautuksista nyt kun myös määräaikaisia työntekijöitä voidaan lomauttaa.

3. Mikä oli sinun ensimmäinen kesätyöpaikkasi ja mitä työ sinulle opetti?

– Ensimmäinen kesätyöpaikkani oli kaupungilla puutarhatyöntekijänä, kun olin 14-vuotias. Kesän aikana opin paljon yleisiä käytännön asioita työelämästä. Esimerkiksi työajat, tauot ja työpäivän kulku olivat minulle täysin uusia asioita. Fyysinen työ opetti minulle ”kun töihin mennään, niin töitä tehdään” -asenteen, ja olenkin ollut alusta asti ahkera ja tunnollinen työntekijä.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info päivystää arkisin klo 9–15 numerossa 0800 179 279 sekä WhatsAppissa numerossa 040 747 1571. Kesäduunari-infon sivuilla on myös sähköinen yhteydenottolomake. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Lisätietoa: kesaduunari.fi