Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas päivitettiin vuodelle 2023

Keikkatyöläisen sosiaaliturvaoppaasta on ilmestynyt uusi versio, jonka tiedot on päivitetty vuodelle 2023. Oppaasta löytyy ajantasaista tietoa esimerkiksi keikkatyöläisen eläketurvasta, perhevapaista ja työttömyysturvasta.
29.03.2023 12:05
Kuva: lolaira / iStock.

Opas on tarkoitettu henkilöille, jotka työskentelevät keikkaluonteisesti ja saattavat yhdistellä työsuhteista työtä, yrittäjänä työskentelyä ja omaa työtä, esimerkiksi apurahalla työskentelyä. Siinä kerrotaan, miten Suomen sosiaaliturva toimii, kun välillä on töitä, välillä ei.

– Keikkatyö on monen SAK:laisenkin työntekijän arkea. Keikkatyöläisen sosiaaliturva on usein sirpaleinen ja monimutkainen vyyhti ja sen purkamiseksi tätä opasta tarvitaan, SAK:n alue- ja järjestöasiantuntija Sanni Halla-aho kertoo.

Halla-aho toimii SAK:n edustajana Kulttuurialan liittojen neuvottelukunnassa, joka ylläpitää Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopasta. Neuvottelukuntaan kuuluvat Suomen Muusikkojen Liitto, Näyttelijäliitto, Suomen Journalistiliitto, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme, Taide- ja kulttuurialan ammattiliitto TAKU sekä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK.

Oppaan on päivittänyt vapaa toimittaja Anna-Sofia Nieminen, joka toimii myös Suomen freelance-journalistien va. toiminnanjohtajana.

Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas 2023