Katja Syväristä pyydettiin jatkamaan SAK:n hallituksen varapuheenjohtajana

SAK:n edustajiston valitsema SAK:n hallitus päättää keskuudestaan varapuheenjohtajan kesäkuussa 2024.
23.01. 13:43
Niko Blom, AKT:n 2. varapuheenjohtaja, Risto Kalliorinne, järjestöjohtaja PAM, Miikka Kortelainen, SAK:n edustajiston 2. varapuheenjohtaja, Veli-Matti Kuntonen, SEL:n puheenjohtaja, Turja Lehtonen, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja ja Katja Syvärinen.

Viikonloppuna Kuopion Rauhalahteen kokoontuneet SAK:n hallituksen vasemmistoryhmä, edustajiston ryhmä ja järjestöryhmä pyysivät SAK:n hallituksen varapuheenjohtajana ja järjestöjohtajana toimivaa Katja Syväristä ehdolle jatkamaan tehtävässään.

Puhemiehenä toiminut Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen toimi neljä vuotta sitten hakijaryhmän vetäjänä, kun Matti Huutolalle haettiin seuraajaa.

– Voi kai sanoa, että otimme jonkinasteisen riskin, kun useiden haastateltujen joukosta päädyttiin tuolloin ay-liikkeen ulkopuolelta tulevaan. Tänään voin sanoa, että riski kannatti, ja Katja on selvinnyt tehtävistä kovassa tuulessa hyvin. Kun kävin keskustelua ihmisten kanssa, ei ollut edes ilmassa muita nimiä kuin Katja jatkamaan SAK:n varapuheenjohtajana. Edessä ei ole yhtään tyynempiä aikoja, ehkä pikemminkin päinvastoin, jolloin tarvitaan osaamista, jota Katjalta löytyy. Itse olen todella iloinen, että hän ilmaisi olevansa käytettävissä seuraavalle kaudelle.

Katja Syvärisen mielestä työntekijöiden yhteisen sopimisen perustaa koetellaan ja turvaverkkoja revitään nyt todella rajusti. Ay-liike käy kovaa puolustustaistelua.

– Kansainvälisesti vertaillen korkeasta järjestäytymisasteesta ja laadukkaasta vaikuttamistyöstä on myös pidettävä huolta. Työelämässä riittää kehittämistä niin hyvinä kuin vaikeampinakin aikoina. Olen erittäin motivoitunut jatkamaan tehtävässä edelleen, Syvärinen sanoi.

Katja Syvärinen on koulutukseltaan filosofian maisteri ja tradenomi YAMK / MBA. SAK:ssa hän on työskennellyt vuodesta 2020. Syvärisellä on pitkä kokemus yhteiskunnallisen vaikuttamisen kentällä viestinnän ja vuorovaikutuksen sekä politiikan tehtävissä, muun muassa kansanedustajana.

Kesäkuussa 2024 kokoontuva uusi SAK:n edustajisto tekee valinnan keskusjärjestön puheenjohtajasta, ja edustajiston valitsema SAK:n hallitus päättää keskuudestaan varapuheenjohtajan.

Viime marraskuussa useat SAK:n jäsenliittojen edustajat pyysivät puheenjohtaja Jarkko Elorantaa jatkamaan tehtävässään.