Katja Syvärinen SAK:n edustajistossa: Työntekijöiden oikeudet ovat oleellinen osa ihmisoikeuksia

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen painotti puheessaan, että työntekijöiden oikeudet ovat oleellinen osa ihmisoikeuksia.
24.11.2022 10:56
Katja Syvärinen puhumassa SAK:n edustajiston kokouksessa marraskuussa 2020.

– Työntekijöiden oikeudet on hyvä pitää mielessä erityisesti nyt, kun jalkapallon MM-kisat Qatarissa ovat tuoneet rujosti esiin työntekijöiden riiston ja piittaamattomuuden heidän työturvallisuudestaan. Kaikkialla ammattiliittojen tekemä työ jäsenten hyväksi on myös ihmisoikeustyötä, Katja Syvärinen sanoi puheensa aluksi.

Syvärinen on juuri palannut ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin konferenssista Australian Melbournesta. Siellä lähes tuhat ay-toimijaa haki ratkaisuja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, paremman työelämän ja työntekijöille oikeudenmukaisen vihreän siirtymän kysymyksiin.

Katja Syvärisen mukaan palkansaajille erityisen tärkeä kysymys on vihreän siirtymän toteutuminen oikeudenmukaisesti ja niin, että myös työntekijöitä kuullaan.

– ITUCin konferenssissa Melbournessa puhujalavalle nousi ay-aktiiveja eri puolilta maailmaa kertomaan toisaalta upeita tarinoita siitä, mitä yhteisellä työllä on saatu aikaan, ja toisaalta pysäyttäviä uutisia siitä, miten niin monet ay-johtajat parhaillaankin taistelevat ay-oikeuksien puolesta vapautensa ja jopa henkensä hinnalla.

Syvärinen hämmästeli sitä, että Suomessa työnantaja vaatii nyt lakko-oikeuden rajoittamista, paikallista sopimista ohi liittojen ja pahimmillaan haluaa kaataa koko työmarkkinajärjestelmän.

– Näille vaatimuksille meidän ei pidä antaa periksi.