Kantar TNS:n kysely: Vain 37 prosenttia hyväksyy hallituksen suunnitelman heikentää irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä

SAK:n Kantar TNS:llä teettämän kyselyn mukaan vain 37 prosenttia vastaajista hyväksyy hallituksen suunnitelman heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa alle 10 hengen yrityksissä. Heikennystä vastustaa 50 prosenttia kyselyyn vastanneista.
17.10.2018 02:00

Irtisanomissuojan heikentämisen hyväksyntä vähenee selvästi tulojen pienentyessä. Alle 20 000 euroa vuodessa tienaavista ainoastaan 22 prosenttia kannattaa hallituksen ehdotusta. Vain kaikkein korkeimmassa tuloluokassa (yli 85 000 euroa vuodessa ansaitsevat) irtisanomissuojan heikentämisen kannattajia on vastustajia enemmän.

Työttömien keskuudessa hallituksen ehdotuksen hyväksyy 14 prosenttia ja sitä vastustaa 67 prosenttia. SAK:laisten ammattiliittojen jäsenistä irtisanomissuojan heikentämistä pienissä yrityksissä kannattaa 21 prosenttia ja vastustaa 73 prosenttia. Yrittäjistäkin heikentämisehdotusta vastustaa neljännes.

Ikäryhmittäin tarkasteltuna hallituksen kaavaileman irtisanomislain kannatus on pienintä korkeintaan 30-vuotiaiden (30 %) ja 31–40-vuotiaiden (28 %) keskuudessa.

Lähes puolet hyväksyy ammattiliittojen toimet irtisanomissuojan heikentämisen estämiseksi

Kantar TNS mittasi myös kannatuksen ammattiyhdistysliikkeen toimille työntekijöiden suojan säilyttämiseksi. Vastaajista 48 prosenttia hyväksyy toimet ja 36 prosenttia ei hyväksy.

Myös tämän kysymyksen kohdalla vastaajan tulot vaikuttavat selvästi kannatukseen. Kaikkein pienituloisimmista ammattiliittojen toimet hyväksyy 57 prosenttia, suurituloisimmista 35 prosenttia. Työttömistä toimet hyväksyy kaksi kolmasosaa (64 prosenttia).

SAK:laisista jäsenistä ammattiliittojen toimia työntekijöiden suojan säilyttämiseksi kannattaa 65 prosenttia. Yrittäjistä neljännes hyväksyy liittojen toimet.

Kyselyn tutkimusaineisto kerättiin Kantar TNS:n Gallup-kanavalla 12.–16.10.2018. Kysymyksiin vastasi 1 019 henkilöä, jotka edustavat Suomen 15–74-vuotiasta väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Kyselyn tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttia molempiin suuntiin.

Tarkastele kyselyn jakaumia (sukupuoli, ikä, asuinpaikka, sosioekonominen asema, koulutus, tulot, puoluekannatus ja ammattiliiton jäsenyys)

Eduskunta äänestää keskiviikkona 17. lokakuuta hallituksen työllisyyspolitiikka koskevasta tiedonannosta. Hallitus on ilmoittanut jatkavansa pienten yritysten työntekijöiden irtisanomissuojaa heikentävän lain valmistelua, jos se saa äänestyksessä eduskunnan tuen.