Jarkko Eloranta: Byrokratia on kannustinloukkuja suurempi ongelma sosiaaliturvassa

SAK haluaa sosiaaliturvaa uudistettaessa vahvistaa palvelujen ja toimeentuloturvan yhteyttä sekä parantaa ihmisten mahdollisuuksia päivittää osaamistaan eri elämäntilanteissa.
09.02.2019 11:00
Jarkko Eloranta. Kuva Patrik Lindström.

– Palveluiden ja toimeentuloturvan saumaton yhteispeli on paras tapa torjua syrjäytymistä. Esimerkiksi toimeentulotuen siirto Kelalle on osoittautunut ongelmalliseksi juuri siksi, että yhteys palveluihin on heikentynyt, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Sosiaaliturvan uudistaminen on todennäköisesti seuraavan hallituksen ohjelmassa.
Jarkko Eloranta toivoo, että uudistustyölle varataan riittävästi aikaa ja resursseja.

– Uudistus on järkevää tehdä vaiheittain ja sille kannattaa varata aikaa vähintään kaksi vaalikautta. Uudistus vaatii resursseja eikä se saa olla uudistukseksi naamioitu valtiontalouden säästöohjelma.

Sosiaaliturvan kannustinloukuista puhutaan paljon, mutta niitä suurempi ongelma ovat Elorannan mukaan byrokratialoukut. Esimerkiksi työttömyysturvasta on tullut vuosien myötä sekava kokonaisuus, jossa työttömän on vaikea hahmottaa omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Nykymallissa lyhytaikaisen työn, keikkojen tai muiden työpätkien vastaanottaminen voi sekoittaa työttömän työnhakijan toimeentulon pitkäksi aikaa.

– Byrokratialoukut ovat tosiasia ja niitä pitää purkaa, jos sosiaaliturvan uudistaminen ensi vaalikaudella käynnistetään. SAK:ssa kehitelty kannustava työllistymisturva tarjoaa hyvän mahdollisuuden työttömyysturvan yksinkertaistamiseen.

SAK haluaa säilyttää sosiaaliturvan ansiosidonnaisuuden ja syyperusteisuuden. Sosiaaliturvaa saa, jos on jostain syystä estynyt työn tekemisestä esimerkiksi sairauden, työttömyyden tai perhevapaan takia.

– Ansiosidonnainen turva vähentää tehokkaasti köyhyyttä ja varmistaa toimeentuloa muun muassa eläkkeellä. Sen sijaan perustulotyyppinen malli jättää sosiaaliturvan matalaksi eikä kannusta järjestämään palveluja ja osallistumaan niihin.

Eloranta huomauttaa, että ansiosidonnaisen turvan kolmikantainen valmistelu on tuottanut hyviä tuloksia eikä siitä ole perusteltua luopua jatkossakaan.