ITUC: Työntekijöihin kohdistuu entistä enemmän väkivaltaa ja painostusta

Työntekijöiden kohtaama väkivalta ja uhkailu ovat lisääntyneet, raportoi ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC. Kaikkiaan 59 maassa kirjattiin vuoden aikana hyökkäyksiä ay-aktiiveja kohtaan. Vuosi sitten luku oli 52.
15.06.2017 12:48
ITUC:n ay-oikeuksien toteutumista mittaava maailmankartta 2017

ITUC julkaisee vuosittaista raporttia ay-oikeuksien toteutumisesta maailmassa. Tuore ITUC Global Rights Index 2017 -raportti kattaa 139 maata. Ay-oikeuksien toteutumista niissä mitataan 97 eri kriteerillä.

Raportista selviää, että 84 maata asettaa joitakin työntekijäryhmiä työlainsäädännön ulkopuolelle.

Yli kolme neljäsosaa maista kieltää lakko-oikeuden sekä oikeuden solmia työehtosopimuksia kaikilta tai joiltakin työntekijäryhmiltä. Tutkituista 139 maasta 50 rajoittaa sananvapautta tai kokoontumisoikeutta.

Ay-aktiiveja murhattiin 11 maassa. Maat olivat Bangladesh, Brasilia, Filippiinit, Guatemala, Honduras, Italia, Kolumbia, Mauritania, Meksiko, Peru ja Venezuela.

ITUC:n pääsihteeri Sharan Burrow sanoo lukujen kertovan, miksi taloudellinen eriarvoisuus on suurinta nykyhistorian aikana.

– Työtätekeviltä ihmisiltä kielletään perusoikeudet, joiden avulla he voivat järjestäytyä ja neuvotella yhdessä reilusta tulonjaosta. Tämä yhdessä sananvapauden kasvavien rajoitusten kanssa edistää populismia ja uhkaa demokratiaa.

Kafala-järjestelmä orjuuttaa työntekijät

Raportti luokittelee maailman maat viiteen ryhmään oikeuksien toteutumisen perusteella.

Suomi kuuluu Pohjoismaiden, eräiden muiden Euroopan maiden ja Uruguayn kanssa parhaimpaan 12 maan ryhmään, jossa ay-oikeuksien rikkomukset ovat satunnaisia. Viime vuonna Suomi mainittiin ainoan kerran raportissa ikävänä esimerkkinä siitä, kuinka vahvankin demokratian maissa hallitus voi esittää rajoituksia neuvotteluoikeudelle.

Kymmenen työntekijöiden oikeuksien kannalta huonointa maata ovat Bangladesh, Egypti, Etelä-Korea, Filippiinit, Guatemala, Kazakstan, Kolumbia, Qatar, Turkki ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat.

Etelä-Koreassa ay-keskusjärjestön johtaja Han Sang-gyun on ollut pitkään vangittuna hallituksen työlakeja vastustavien mielenosoitusten järjestämisestä. Kazakstanissa ay-johtajia vangittiin vain, koska he julistivat lakon.

Persianlahden maissa yhä vallitseva kafala-järjestelmä alistaa siirtotyöläiset täysin työnantajansa valtaan. Työntekijä ei saa esimerkiksi poistua maasta ilman työnantajansa suostumusta.

Viiden ryhmän alle jää vielä 11 maata, jotka ovat niin hauraita, että niissä ei ole mitään takeita lakien seuraamisesta. Näitä maita ovat muun muassa Burundi, Etelä-Sudan, Jemen, Libya, Somalia ja Syyria.

Heikki Jokinen / vapaa toimittaja