FinUnions: EU:n puututtava Brexitin perimmäisiin syihin

Palkansaajien EU-edustuston FinUnionsin johtaja Aleksi Kuusisto kehottaa Euroopan unionia puuttumaan Brexitin ja populismin perimmäisiin syihin. Kuusisto pitää Britannian eropäätöstä EU:sta reaktiona globalisaation haittapuolia vastaan.
29.03.2017 10:04
SAK
Aleksi Kuusisto

– On kestämätöntä, että EU:n kansalainen voi menettää työpaikkansa siksi, että toisesta maasta lähetetylle työntekijälle saa maksaa alhaisempaa palkkaa. Tai siksi, että EU:hun saa tuoda tuotteita, jotka ovat halpoja sen vuoksi, että niiden valmistaja on saanut massiivisia, EU:ssa kiellettyjä valtiontukia.

Britannian eroneuvotteluissa on Aleksi Kuusiston mielestä tavoiteltava mahdollisimman tiiviitä suhteita.

– Maalle ei kuitenkaan pidä tehdä sellaisia myönnytyksiä, jotka murentavat EU:n yhtenäisyyttä.

FinUnions julkisti keskiviikkona palkansaajien kannalta tärkeimmät, kestävään talouskasvuun tähtäävät EU-aloitteet. Kestävän talouskasvun avulla voidaan estää populististen EU-erovaatimusten menestys muissa maissa.

Palkansaajat kehottavat Euroopan unionia edistämään reilua kauppaa sekä jäsenmaiden yhteisesti ohjattua panostusta tutkimus-, koulutus-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikkaan. Samalla on jatkettava markkinoiden avaamista.

FinUnions on palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n ja STTK:n sekä akavalaisen neuvottelujärjestön Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n EU-edustusto.

Palkansaajien ajankohtaiset EU-hankkeet