”Ei se auta, että TE-toimistosta soitetaan joka kolmas kuukausi” – Karita Pihlström ei usko enää työllistyvänsä

Tammisaarelainen Karita Pihlström on yksi niistä tuhansista ihmisistä, jotka osoittivat viime perjantaina mieltä Helsingin Senaatintorilla hallituksen työttömyysturvauudistusta vastaan. Karita kertoo, miksi hän lähti torille.
06.02.2018 10:01
Tammisaarelainen Karita Pihlström osallistui #Äänityöttömälle -mielenilmaukseen. Kuva Patrik Lindström

– Aktiivimalli on epäoikeudenmukainen. Siinä ei oteta huomioon työttömien erilaisia edellytyksiä työllistyä, vaan samaa mallia sovelletaan kaikkiin, sanoo 60-vuotias Karita, joka on itsekin tällä hetkellä työttömänä ja siksi vaarassa menettää osan työttömyysturvastaan.

– Ihmiset eivät ole työttömiä omasta tahdostaan, vaan siksi, että heidät on irtisanottu. Nyt heitä rangaistaan siitä, hän sanoo.

Aktiivimalli tuli voimaan vuodenvaihteessa. Se tarkoittaa sitä, että työttömyysturvaa leikataan 4,65 prosenttia 65 arkipäivän eli kolmen kuukauden ajalta, ellei työtön ole ollut riittävän monta tuntia työssä tai työllistymistä edistävien palvelujen piirissä. Ongelmana on se, ettei työtön välttämättä pysty itse vaikuttamaan ehtojen täyttymiseen.

– Kysyin työ- ja elinkeinotoimistolta, mitä minun pitää tehdä välttyäkseni etuuden leikkaukselta. Siellä ei ollut tarjota muuta kuin työnhakuvalmennusta. Otin sen vastaan, vaikka sekä TE-toimisto että minä itse tiedämme, että siinä menevät rahat täysin hukkaan. Kovinkaan moni työnantaja ei välitä palkata lähes 61-vuotiasta.

Vajaan viiden prosentin leikkaus voi kuulostaa pieneltä, mutta Karita sanoo, että monien työttömien on nykyiselläänkin vaikea elättää itseään ja perhettään.

– Tämä johtaa vain siihen, että entistä useampien on siirryttävä seuraavalle luukulle eli anottava toimeentulotukea Kelalta.

Karita pelkää, että päivärahan maksaminen viivästyy, jos on onnistunut löytämään pätkätyötä ja torjumaan leikkauksen.

Jos olet kolme päivää töissä, etuuden maksaminen voi viivästyä kuukauden

– Jos olet kolme päivää töissä, etuuden maksaminen voi viivästyä kuukauden, koska voit anoa sitä vasta, kun olet saanut työnantajalta palkkatodistuksen.

Karita sai kokea sen omakohtaisesti viime vuonna ollessaan kesätöissä. Nyt hän yrittää taas saada kesäksi töitä, mutta silloinkin hän täyttäisi ehdot ainoastaan yhdeltä 65 päivän jaksolta. Sekään ei auta, että hänellä on oikeus työttömyyspäivärahan lisäpäiviin eli niin sanottuun eläkeputkeen. Aktiivimalli koskee nimittäin myös eläkeputkessa olevia.

Todellinen aktivointi on Karitan mukaan sitä, että TE-toimistoilla on aikaa ja resursseja yksilölliseen ja henkilökohtaiseen palveluun.

– Ei siitä ole mitään apua, että TE-toimisto soittaa joka kolmas kuukausi, koska laki määrää niin. Jokaisen ihmisen tilanne on ainutlaatuinen, ja sen vuoksi kyseisen henkilön yksilöllinen polku pitäisi selvittää henkilökohtaisesti. Erityisesti työttömyyden alussa tarvitaan apua ja seurantaa. Ja jos jollakulla on vaikkapa työllistymistä vaikeuttava sairaus, myös terveydenhuolto pitäisi ottaa mukaan heti alussa.

TE-toimistoilla ei ole resursseja asianmukaisen koulutuksen järjestämiseen.

– Eivät ne pysty järjestämään sellaista koulutusta, joka oikeasti auttaisi työtöntä löytämään työpaikan. Nykyään kaikissa ammateissa tarvitaan jos minkälaisia kortteja ja passeja. Eivätkä toimistot ole pystyneet järjestämään ylipäätään minkäänlaista työvoimapoliittista koulutusta. Se vähä, mitä tarjotaan, on yksityisten toimijoiden järjestämää – niin kuin se työnhakuvalmennus, johon olen menossa.

Jonny Smeds