Ammattiliiton johtajat syytteeseen Valko-Venäjällä

Ammattiliittojen maailmanjärjestöt vaativat valkovenäläisiä ay-johtajia vastaan tekeillä olevien syytteiden perumista. Pidätetty ay-johtaja Ihar Komlik on vapauettava välittömästi, järjestöt lisäävät.
22.08.2017 08:55
Valkovenäjän radio- ja sähköteollisuuden REP-liiton puheenjohtaja Gennadi Fedinich sekä liiton rahastonhoitaja Ihar Komlik.

Valko-Venäjän poliisi on häirinnyt pitkään ammattiliittojen toimintaa. Niiden toimistoihin on tehty etsintöjä ja aktiiveja on pidätetty tai ollaan asettamassa syytteeseen.

Nyt syytettyinä ovat radio- ja sähköteollisuuden REP-liiton puheenjohtaja Gennadi Fedinich sekä liiton rahastonhoitaja Ihar Komlik, joka on pidätetty.

Taustalla on REP-liiton kamppailu presidentti Aljaksandr Lukašenkan ajamaa "loislakia" vastaan. Vuoden 2016 alusta voimaan tullut laki säätää, että kaikkien jotka eivät ole maksaneet valtion tuloveroa puoleen vuoteen, on maksettava valtiolle erityinen vero. Opiskelijoita ja kotiäitejä laki ei koske.

Pahan työttömyyden riivaamassa maassa laki aiheutti vahvoja protesteja. Näissä REP-liittokin oli aktiivisti mukana. Se muun muassa keräsi 45 000 allekirjoitusta lakia vastustavaan adressiin.

Elokuussa 2017 REP-liiton puheenjohtaja Gennadi Fedinich pidätettiin joksikin aikaa veropetossyytteen perusteella. Vastaava syyte nostettiin Ihar Komlikia vastaan. Liiton aktiivien koteihin tehtiin useita etsintöjä, samoin liiton toimistoon. Viranomaiset takavarikoivat asiakirjoja ja tietokoneita.

Valko-Venäjän ihmisoikeusjärjestöt pitävät syytteitä tekaistuina. Ne sanovat, että yhä pidätettynä oleva Ihar Komlik on poliittinen vanki, joka on heti vapautettava.

Maailman teollisuuden ammattiliittojen kattojärjestö IndustriALL Global Union sekä ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC lähettivät elokuussa kirjeen Valko-Venäjän presidentille kertoen syvän huolestumisensa virkavallan toimista.

Järjestöt sanoivat, että niillä on vakavia syitä epäillä toimien olevan kosto ammattiliiton aktiivisesta toiminnasta kansalaisten yhteiskunnallisten ja taloudellisten etujen puolustamiseksi.

ITUC ja IndustriALL vaativat Ihar Komlikin välitöntä vapauttamista ja lopettamaan kaikki rikosoikeudelliset toimet REP-liiton johtoa vastaan.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja