Myös työnantaja vähentää etujärjestönsä jäsenmaksun verotuksessa

Blogi 10.06.2014 09:49 Tanska Minna
Puheenjohtajan ja hallinnon sihteeri Kirsi Sainion kasvokuva

Julkisuudessa on keskusteltu työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamisesta – tai maksuille on esitetty vähintään omavastuuosuutta. Paikoin hyvinkin värikkäänä käydyssä sanailussa näyttää unohtuneen, että myös yrityksillä on oikeus kokonaisuudessaan vähentää verotuksessa työmarkkinajärjestönsä jäsenmaksut.

Yritykset voivat vähentää verotuksessa elinkeinotulon hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneina menoinaan myös muille elinkeinoelämän ja yrittäjien etujärjestöille maksamansa jäsenyydet.

Työntekijöille työhön tai ammattiin liittyvät muut jäsenmaksut ovat vähennyskelpoisia tulonhankkimiskuluina vain, jos vuoden kaikki tulonhankkimiskulut ylittävät palkkatulosta automaattisesti myönnettävän 620 euron tulonhankkimisvähennyksen.

Tasapuolinen tilanne ei ole siltäkään osin, että yleensä verottaja on hyväksynyt työntekijöiden tulonhankkimisvähennyksenä muille yhdistyksille maksetusta jäsenmaksusta vain mahdollisen ammattilehden osuuden.

Jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta on tärkeää keskustella avoimesti mutta pitäytyen tosiasioissa. Toistaiseksi keskustelu on kuitenkin edennyt yksipuolisesti, kun on keskitytty lähinnä pohtimaan palkansaajien vähennysoikeuden poistamisesta saatavaa verotulojen kasvua.

Työnantajien vähentämien työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen ja yrittäjien, maatalousyrittäjien sekä elinkeinonharjoittajien järjestöjen jäsenmaksujen vähennysoikeuden vaikutusta verotuloihin ei ilmeisesti ole voitu selvittää. Näin lienee muun muassa siksi, että yritykset saavat vähentää verotuksessaan laajasti elinkeinotoimintansa kulut. Tästä kokonaisuudesta esimerkiksi työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksuja on mahdotonta erotella.

Työmarkkinajärjestöt valvovat monipuolisesti jäsentensä etua ja antavat asiantuntemuksensa myös yhteiskunnan käyttöön. Yhdessä valtion kanssa ne muodostavat niin sanotun kolmikannan. Kolmikantaisessa lainvalmistelussa neuvotellaan esimerkiksi kaikki työelämän lait. Sopimusyhteiskunta on taannut Suomelle vakaan kehityksen ja yhteiskunnalliset olot. Siksi työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksut on voitava vähentää verotuksessa vastedeskin.

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksena 10. kesäkuuta 2014.