Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut

Lausunto hallituksen esitykseksi laiksi julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeiluja koskevasta kokeilusta
24.03.2017 09:55

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM/763/00.02.01.01/2016

SAK kannattaa lähtökohtaisesti luonnoksessa esitettyjä kuntapohjaisia kokeiluja julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden kehittämiseksi. Maakuntamalliin siirryttäessä palvelut uudistetaan täysin, joten kokeiluilla voidaan arvioida löydettävän uusia ratkaisuja uudistuksen tueksi. Tähän nähden kokeilut lähtevät kuitenkin käyntiin aivan liian myöhäisessä vaiheessa ja käsillä oleva hallituksen esitys olisi tullut olla valmiina jo viime vuoden puolella.

Maakuntauudistukseen liittyvä TE-palveluiden tulevaisuus on edelleen monilta osin keskeneräinen. Palveluiden järjestämisvastuu on todettu siirrettävän maakunnille, mutta esim. yksityisten palveluntuottajien vastuut tai palveluiden laatu/yhdenvertaisuus on heikosti määritelty. Työttömien osalta mm. palvelutarpeen arviointi ja oikeisiin palveluihin ohjaaminen tuntuvat olevan edelleen auki. Ratkaisut palveluiden yksityiskohtiin on tarkoitus valmistella kevään aikana, jolloin kokeilut eivät ole kunnissa päässeet edes alkuun. Alueellisilla kokeiluilla on kuitenkin tarkoitus kehittää palveluyhdistelmiä ja toimintamalleja, joita voitaisiin hyödyntää maakuntamallissa. Kuinka kokeilun tuloksia siis tullaan hyödyntämään?

Kuntapohjaisissa kokeiluissa kunta vastaisi työnhakijan haastattelusta, palvelutarpeen arvioinnista sekä työttömän ohjauksesta oikeisiin palveluihin. Kokonaisvaltaisten asiakaspolkujen rakentaminen työvoima-, sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta on työttömien osalta sitä, mitä tarvitaan. Edellisen pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen liittyvän kuntakokeilun tuloksena kuntien työllisyyden hoidon rooli ja toimet kehittyivät huomattavasti. Nyt kuitenkin herää kysymys, mitkä ovat kuntien mahdollisuudet tämän kokeilun tuottamalla jatkotyölle, kun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä työvoimapalveluiden järjestämisvastuut siirtyvät maakunnille ja toteuttaminen yksityisille palveluntuottajille.

SAK on huolissaan kokeiluun liittyvästä työntekijöiden asemasta. TE-hallinnon virkamiehet siirtyvät kuntapohjaisissa kokeiluissa yhteistoimintamenettelyn kautta valtiolta kokeilukuntien palvelukseen. Kokeilu kestää noin puolitoista vuotta, jonka jälkeen heidät siirretään vuonna 2019 jälleen eteenpäin maakuntien palvelukseen. Maakunnille jää arviolta 25 % TE-palveluihin liittyviä tehtäviä, joten työntekijät siirtyvät jälleen – mutta minne? Yksityisille palveluntuottajille työntekijöitä ei voi siirtää. Yksityiset yritykset kun päättävät palkkauksesta itsenäisesti.

Luonnoksessa ehdotetaan kuntouttavan työtoiminnan korvaamista tietyissä kunnissa työelämäkokeiluna. Työelämäkokeilun tavoitteena olisi kokeilla palvelua, joka soveltuisi sosiaalisten tai terveydellisten ongelmien vuoksi julkisten työvoimapalveluiden ulkopuolelle jääville. Ehdotuksen mukaan työelämäkokeilua saisi järjestää myös yrityksissä ja tavoitteena olisi työelämäsiirtymien helpottaminen. Työelämäkokeilu olisi kuntouttavaa työtoimintaa tarkemmin säädeltyä ja sitä koskisi työkokeilun säätely.

Työelämäkokeilu sopii joillekin kohderyhmän työttömille ja sen tavoitteet ovat kannatettavia. Siitä ei kuitenkaan saa tulla työkokeilun rinnalle uutta työelämässä palkatta työskentelyn muotoa, josta ei saa edes työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin liittyvää kulukorvausta.

Työttömien palveluihin on panostettava tulevassa maakuntauudistuksessa. SAK:n näkemyksen mukaan työttömien asiakastarpeiden arviointi, henkilökohtainen palvelu, asianmukainen ohjaaminen sekä palvelukokonaisuus ovat avaintekijöitä. Näihin toivotaan kokeiluilla panostettavan ja otettavan käyttöön myös palveluita uudelleen määriteltäessä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry