Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2024

SAK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Sosiaali- ja terveysministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne 26.10.2023
VN/26434/2023

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry kiittää lausuntopyynnöstä ja kannattaa sairausvakuutuksen taksimaksojen korvaustason nostoa esitetyn mukaisesti. Esityksen vaikutukset vakuutettujen sairausvakuutusmaksuihin jäisivät vähäisiksi. Kustannustason nousun takia on tärkeätä, että korvaustaksan nousu kohdentuu aina kuljetuspalvelun toteuttajille saakka, eikä jää väliportaisiin.

Kuljetuspalvelujen laadun varmistamiseksi tarvitaan jatkossa entistä enemmän huomiota palveluissa työskentelevien ammattitaitoon, käytettävän kaluston tarkoituksenmukaisuuteen ja esteettömyyteen sekä palvelujen täsmällisyyteen. Potilaat koko maassa tarvitsevat palvelutarpeitaan vastaavat kuljetuspalvelut.

Samanaikaisesti kokonaiskustannuksien kohtuullisina pitäminen on myös huomioitava. Kuljetuspalvelujen integraatio hyvinvointialueiden rahoitusvastuulle voisi auttaa kehittämään palvelukokonaisuuksia, joissa yksittäisen asiakkaan matkakustannukset huomioidaan osana palvelujärjestelmän kehittämistyötä ja kustannusvaikuttavuutta.
Matkakorvauksien käytännön toimeenpano voisi silti säilyä Kelalla, jolla on tähän tarvittava osaaminen, kokemus ja tietojärjestelmät. Myös SAK osallistuu mielellään kehittämistyöhön.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry