Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Oikeusrekisterikeskuksen sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä siihen liittyviksi laeiksi

SAK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle
16.08.2022 15:26

Sosiaali- ja terveysministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne 20.6.2022
VN/6884/2021

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry lausuu pyydettynä lausuntonaan seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Oikeusrekisterikeskuksen sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä muutettaviksi sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia, tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia, työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annettua lakia.

Ehdotuksen mukaan mainittujen lautakuntien jäsenten sidonnaisuuksistaan lain mukaan ilmoittamat tiedot rekisteröitäisiin jatkossa samaan sähköiseen rekisteriin kuin tuomareiden sidonnaisuudet ja sivutoimet. Rekisterinpitäjänä toimisi myös jatkossa Oikeusrekisterikeskus. Uudesta rekisteristä säädettäisiin uusi laki, ja voimassa oleva tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annettu laki kumottaisiin. Tuomioistuimia ja niiden henkilöstöä koskeva sääntely säilyisi entisen sisältöisenä. Lautakuntien jäsenten sidonnaisuuksien rekisteröinnistä säädettäisiin vastaavasti kuin tuomioistuinten sivutoimisten asiantuntijajäsenten sidonnaisuuksien rekisteröinnistä.

SAK kannattaa esityksen saattamista voimaan, koska uudistus lisää muutoksenhakuelinten päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja on omiaan lisäämään kansalaisten luottamusta kyseisten organisaatioiden päätöksenteon osalta. Rekisteriin merkittävien henkilötietojen osalta SAK lausuu, että rekisteröitävien tietojen osalta tulee noudattaa voimassa olevia tietosuojasäännöksiä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry