Lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain muuttaminen

SAK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle
30.08.2023 13:45

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

VN/4060/2023

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain muuttamisesta. Esityksen mukaan lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain hallintohallintojärjestelmää sekä sijoittamista ja vastuuvelan kattamista koskevia säännöksiä muutettaisiin.

Esityksen hallintojärjestelmää koskevien ehdotusten tavoitteena on joustavoittaa sellaisten lisäeläkelaitosten toimintaa, joissa vakuutettujen määrä on vähentynyt heidän siirtyessään eläkkeensaajiksi. Vastuuvelan kattamista koskevien ehdotusten tavoitteena on mahdollistaa väliaikaisesti ja sen jälkeen poikkeusluvalla vastuuvelan kattaminen hieman nykyistä laajemmin säännellyn markkinan ulkopuolelle tehdyillä sijoituksilla. Lisäksi tavoitteena on yhtenäistää kiinteistövakuudellisten velkakirjojen sääntely kiinteään omaisuuteen ja kiinteistöyhteisöihin sijoittamista koskevan sääntelyn kanssa. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.

SAK:n lausunto Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry pitää muutosehdotuksia pääsääntöisesti kannatettavina.

Hallintojärjestelmää koskevien ehdotusten osalta SAK toteaa, että yhteistoimintalain mukaiset edustajat ja työsuojeluvaltuutetut ovat keskeisiä palkansaajia edustavia henkilöitä ja näin luontevia valitsemaan vakuutettujen ja eläkkeensaajien edustajia myös lisäeläkelaitoksien hallintoihin. Lisäeläkelaitosten hallintojen toimivuuden kannalta määräykset vakuutettujen ja eläkeläisten edustajien valinnasta voisivat kuitenkin olla väljempiä, esimerkiksi niin että vakuutettuja edustavat hallinnon jäsenet voitaisiin valita työntekijöitä edustavien liittojen ehdotuksesta.

Sijoittamista ja vastuuvelkaa koskevien säännösten osalta on vielä tarpeen varmistaa, että esitetyt pykäläehdotukset vastaavat aiottua tarkoitusta eivätkä vaikeuta lisäeläkelaitosten toimintaa jatkossa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry