Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta kiinteistöverolain 11 ja 12 §:n muuttamisesta
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto
Snellmaninkatu 1 A, Helsinki
PL 28
00023 Valtioneuvosto
Lausuntopyyntö VM075:00/2014
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kiinteistöverolakia. Kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajoja ehdotetaan korotettavaksi siten, että yleisen kiinteistöveron veroprosenttien vaihteluväli nousisi 0,60 – 1,35 prosentista 0,80 – 1,55 prosenttiin ja vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,32 – 0,75 prosentista 0,37 – 0,80 prosenttiin.
Kunnat voivat valita veroprosentit valtion määräämistä vaihteluväleistä. Yleinen kiinteistövero ja vakituisten asuinrakennusten kiinteistövero kattaa noin 90 prosenttia kiinteistöverotuotoista. Yleinen kiinteistövero kohdistuu asuin- ja liiketontteihin sekä liikerakennuksiin.
SAK pitää kiinteistöveroprosenttien rajoihin ehdotettuja korotuksia hyvinä. Kiinteistöveron etuna on vakaa ja ennakoitava kehitys, veropohjan liikkumattomuus ja sen neutraalisuus sekä veron vähäinen vaikutus talousyksiköiden päätöksentekoon. Lisäksi kiinteistöverotuksen taso on Suomessa kansainvälisesti verrattuna matala.
Esitetyt muutokset lisäävät enimmillään kiinteistöverorasitusta yli neljänneksellä esim. Espoossa, jossa sekä yleinen että vakituinen kiinteistöveroprosentti on nyt alarajalla. SAK ei pidä hyvänä hallituksen ehdotusta, jonka mukaan kiinteistöveron tuoton kasvu otettaisiin huomioon vähennyksenä valtionosuusperusteissa. Ehdotus on epäoikeudenmukainen ja asettaa kunnat eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi Espoo menettäisi verotuloja yli 20 milj. euroa, mikä on yli puolet alarajojen korotuksesta johtuvasta verotulojen lisäyksestä. Kiinteistöveron tuoton tulee säilyä kokonaisuudessaan kuntien tulolähteenä.
Kiinteistövero on suhteellinen ja erityisesti asuntoihin kohdistuvia kiinteistöveroja pidetään regressiivisinä. Samanarvoisesta rakennuksesta veron osuus käytettävistä tuloista on pienituloiselle suhteellisesti suurempi kuin suurituloiselle. Hyvätuloisten kiinteistöt ovat kuitenkin usein arvoltaan kalliimpia, mikä nostaa veron määrää.
Kiinteistöveron merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa. SAK:n mielestä kiinteistöveron hyväksyttävyyden kannalta on tärkeää, että kiinteistövero ei nosta asumisen kustannuksia kohtuuttomasti. Siksi vakituisten asuinrakennusten veroprosenttien tulee olla selvästi muita alempia. Lisäksi asumiseen kohdistuvaan kiinteistöverotukseen tulee kehittää Suomelle sopiva huojennusjärjestelmä, joka ottaa huomioon pienituloiset. Huojennusjärjestelmä voidaan luoda verotuksen kehittämistyöryhmän loppuraportissa (2010) esiteltyjen mallien pohjalta. Paras malli olisi mahdollisuus kerryttää verovelkaa, jolloin kiinteistövero tulisi maksettavaksi vasta kiinteistön luovutuksen yhteydessä.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry