Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Hallituksen esitys eduskunnall…

Lausunnot

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi alueiden kehittämisestä annetun lain 27 §:n

Työ- ja elinkeinoministeriö
rakennerahastot@tem.fi

TEM/787/03.01.01/2012 TEM037:00/2012 (HARE)

SAK tukee hallitusohjelman tavoitetta rakennerahastohallinnon keventämisestä ja menettelyjen yksinkertaistamisesta. Ohjelmasisältöjen temaattinen keskittäminen tulee tehdä EU 2020 &#;8211strategian ja ESR:n ja EAKR:n primääritavoitteiden mukaisesti. Kysymys siitä, kuinka suuri osa ohjelmista on alueellisia ja kuinka suuri osa valtakunnallisia hankkeita, tulisi keskustella ohjelmien valmistelutyöryhmässä, jossa työmarkkinajärjestöillä tulisi olla edustus.

SAK haluaa tässä yhteydessä muistuttaa tulevan rakennerahastokauden ohjelmavalmistelusta ja siitä, että EAKR- ja ESR-asetusehdotusten tavoitteet toteutuisivat koko maassa. Ehdotetut lakitekstien muutokset on SAK:n mielestä kirjoitettu pääasiassa aluepoliittisesta näkökulmasta, jolloin syntyy huoli siitä miten valmistelu pystytään toteuttamaan asetusten hengen mukaisesti.

Erityisesti SAK kantaa huolta ESR-asetusehdotuksen tavoitteiden toteutumisesta: 80 % varoista tulee suunnata työllisyyden edistämiseen, koulutukseen, ammattitaitoon ja elinikäisen oppimisen edistämiseen sekä sosiaalisen osallisuuden edistämiseen ja köyhyyden torjuntaan.

SAK on huolestunut siitä, miten työmarkkinajärjestöt ovat kadonneet lakiteksteistä. Voidaanko olettaa, että joka puolella maata tulkitaan tekstiä samalla tavalla, kun työmarkkinajärjestöt lienee kuitattu viranomaisten, maakuntien liittojen, kuntien ym. jälkeen maininnalla ”muut osallistuvat yhteisöt”. Tämä on liian epämääräisesti ilmaistu ja on suuri vaara, että sen sisältö ei avaudu eikä siten velvoita toimiin alueilla.

Lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa mainitaan alue- ja rakennepolitiikan yhteistyöryhmä (Arne). Sille asetetaan ohjelmavalmistelun yhteensovittamisen vastuu. Ainakin toistaiseksi alue- ja rakennepolitiikan yhteistyöryhmän työ ei ole vastannut sille asetettuja odotuksia. Se on toiminut lähinnä informaatiokanavana, jo tehtyjen päätösten esittelyfoorumina. Työmarkkinajärjestöt haluavat osallisen roolin ohjelmien valmistelussa niin valtakunnallisella kuin alueellisella tasolla.

Tiettävästi maakuntien liitot ja elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukset ovat jo aloittaneet alueellisten ohjelmien valmistelun, mutta työmarkkinajärjestöt on jätetty työryhmistä syrjään. Lakitekstiin kirjattu maakuntien yhteistyöryhmien roolin vahvistaminen on hyvä asia, mutta työmarkkinaosapuolten mahdollisuus vaikuttaa jo nyt valmisteilla olevaan 2014 – 2020 ohjelmakauteen tulee turvata.

Maakuntien liitoille on ehdotettu johtava rooli valmistelussa. Miten sitä perustellaan? Kuntauudistuksen yhteydessä myös maakuntien liittojen määrä tullee uudelleen arvioitavaksi. Miten tämä otetaan huomioon lakia uudistettaessa ja rakennerahasto-ohjelmien vastuita jaettaessa?

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry