Kansallinen ruokastrategia 2040
Maa- ja metsätalousministeriö
lausuntopalvelu.fi
Lausuntopyyntönne
15.9.2025
VN/27997/2023
Luku 3.1: Reiluus ja kannattavuus
Yleisiä huomioita ja havaintoja strategialuonnoksen lukuun 3.1: Kannattavuus ja reiluus
Kansallinen ruokastrategia visioi Suomen ruokajärjestelmän olevan vuonna 2040 sekä kannattava että reilu. Yritysten kansainvälistyminen vahvistaa koko järjestelmän elinvoimaa ja tuottavuutta, tuoden lisäarvoa kaikille osapuolille. Huoltovarmuus muodostaa strategian keskeisen tukipilarin.
SAK pitää tavoitetta äärimmäisen tärkeänä ja oikeudenmukaisena, mutta haluaa korostaa, että myös ruoan tuotantoketjussa työskentelevien työntekijöiden, osaajien ja asiantuntijoiden asema työmarkkinoilla ja myös alalle koulutettavien osaajien määrä tulisi huomioida osana ruokaturvan yhteiskuntasopimusta.
Strateginen tavoite 1: Arvonlisä jakautuu aiempaa tasaisemmin ruokaketjussa
Huomioita ja havaintoja
Alkutuottajien ja työntekijöiden palkkojen kehitystä on syytä seurata osana arvoketjua.
Strateginen tavoite 2: Ruokavienti ja kansainvälinen kilpailukyky kasvaa
Huomioita ja havaintoja
Strategia peräänkuuluttaa tuottavuuden kasvua. Tavoite on hyvä ja kannatettava. Viennin kasvattaminen ja kilpailukyvyn vahvistaminen ovat mahdollistajia pääsemään tukipolitiikasta kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Strateginen tavoite 3: Ruoka-ala on houkutteleva ja reilu
Huomioita ja havaintoja
Alan houkuttelevuus tulee hyvistä ja laadukkaista työpaikoista. Työsuhteen ehtojen pitää olla kunnossa ja palkkauksen pitää olla ihmisille houkutteleva. Näillä toimilla voidaan varmistaa motivoituneiden opiskelijoiden saaminen alalle. Huoltovarmuuden tekijänä on osaava työvoima ja alan vetovoima mahdollistaa pysyvyyden.
Strateginen tavoite 4: Tuotantoeläinten hyvinvointi lisääntyy ja lisää väliotsikko
Strateginen tavoite 5: Reilu datatalous luo arvoa ruokajärjestelmään
Luku 3.2: Huoltovarmuus
Yleisiä huomioita ja havaintoja strategialuonnoksen lukuun 3.2: Huoltovarmuus
Suomen ruokajärjestelmän tulevaisuuden kestävyyteen on syytä panostaa edelleen. Huoltovarmuus ja ruokaturva ovat keskeisiä elementtejä myös EU:n maatalouspolitiikassa.
Ruoan omavaraisuusasteemme on tällä hetkellä 80%. Strategiassa on kuvattu, että erityisesti tuotantopanoksiin liittyy riskejä. Riskit konkretisoituvat tuottajalle esimerkiksi lannoitteiden hintojen heilahteluina ja olisi syytä tehdä ratkaisuja, joilla häiriötekijöitä voitaisiin ennalta ehkäistä. Aihe tulisi nostaa politiikkatavoitteissa korkealle.
Strateginen tavoite 1: Riskienhallinta vahvistuu ruokajärjestelmässä
Strateginen tavoite 2: Ruuantuotannon jatkuvuus turvataan
Strateginen tavoite 3: Tuotantopanosten omavaraisuusaste nousee
Luku 3.3: Luonnon kantokyky
Yleisiä huomioita ja havaintoja strategialuonnoksen lukuun 3.3. luonnon kantokyky
Strategian tavoitteena on ylläpitää ja vahvistaa luonnon kantokykyä. Tavoite on oikeansuuntainen, myös nykytilan kuvauksessa on tunnistettu Suomen suurimmat haasteet, mutta selkeät toimet ja teot tilanteen parantamiseksi kaipaavat vielä täsmennyksiä.
Strateginen tavoite 1: Ruokaketjun ilmastovaikutukset vähentyvät
Huomioita ja havaintoja
LULUCF-sektorin kansalliset tavoitteet, jotka on kirjattu MISU:ssa ja TEM:n energia- ja ilmastostrategiassa sekä osittain myös KAISU-strategiassa eivät ole riittäviä, joten tavoitteeksi ei riitä yleinen tavoite toimia sovitun 2040-tavoitteen mukaisesti, sillä päätetyt toimet eivät riitä pääsemään strategiseen tavoitteeseen. Turvepeltojen päästökuormitus on huomattava ja niiden co2- päästöjen vähenemiseen on panostettava nykyistä huomattavasti enemmän unohtamatta reilua siirtymää edistävien toimien kohdentamista myös maataloustyöntekijöille.
Strateginen tavoite 2: Luonnon monimuotoisuus lisääntyy ja luonnontila paranee
Strateginen tavoite 3: Ravinnepäästöt vähentyvät ja peltojen vesitalous paranee
Huomioita ja havaintoja
Olisiko harkittava myös aktiivisia vesitaloutta vähentäviä toimia, kuten erityisesti vesistöjen lähellä olevien peltojen kalkittaminen?
Luku 3.4: Ruokakulttuuri ja hyvinvointi
Strateginen tavoite 1: Kotimaisten elintarvikkeiden käyttö lisääntyy ja ymmärrys ruokajärjestelmästä vahvistuu
Huomioita ja havaintoja
Tavoite on kunnianhimoinen ja kannatettava. Resurssien riittävyys pitää huolehtia tulevaisuudessa riittävälle tasolle.
Strateginen tavoite 2: Mahdollisuus terveelliseen ruokaan lisääntyy
Huomioita ja havaintoja
Ravitsemusterveys ja kestävyys huomioidaan aiempaa vahvemmin osana kuntien, hyvinvointialueiden, järjestöjen ja yksityisen sektorin työtä. SAK nostaa toiveen, että kunta- ja aluepäättäjät saavat perehdytyksen tästä aiheesta.
Strateginen tavoite 3: Ruoka on osa rikasta ja elävää ruokakulttuuria
Strateginen tavoite 4: Yhteisöllisyys ruuan ympärillä kasvaa ja vahvistaa hyvinvointia
Luku 4: Kehitettävät valmiudet
Muuta kommentoitavaa
Muita huomioita strategiasta.
Strategian päämäärät ovat yleisesti kannatettavia ja SAK toivoo toimeenpanosuunnitelman toimenpiteissä strategiassa luvattujen mittareiden ja tavoitteiden käsittelyjä laajasti. Alan pito- ja vetovoiman näkökulmasta on syytä kuulla laajasti koko toimintakentän toimijoita.
Elintarvikealalla tapahtuvat muutokset eri tuotantomuotojen välillä on syytä ottaa huomioon koulutuksen kehittämisessä. Aikuiskoulutuksen kehittäminen on myös osa huoltovarmuus- ja ruokaturvakysymyksiä. Ihmisten kulutustottumukset ja osaavan työvoiman saaminen alalle mahdollistavat strategian onnistumisen.