Yleistukea koskeva esitysluonnos
Sosiaali- ja terveysministeriö
lausuntopalvelu.fi
Lausuntopyyntönne
9.5.2025
VN/10556/2024
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi yleistukea koskevaksi lainsäädännöksi
Palaute pyydetään esittämään alla olevan jaottelun mukaisesti.
1. Yleistä lausuttavaa esityskokonaisuudesta
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry antaa lausuntonsa yleistuesta yhtenä kokonaisuutena, ilman asioiden pilkkomista lausuntopalvelussa esitettyihin kysymyksiin.
SAK toteaa uudessa yleistuessa olevan kyse käytännössä vain peruspäivärahasta luopumisesta. Yleistuessa otettaisiin käyttöön kaikille perusturvaa saaville työttömille työmarkkinatuen tarveharkinta, tuen osittaminen vanhempien taloudessa asuville sekä omavastuuaika ammatillista koulutusta vailla oleville. Työttömyysturvan saaminen kiristyisi näin nykyistä peruspäivärahaa ja pitkänkin työuran tehneiden työntekijöiden osalta. Osa työttömyyskassoihin kuulumattomista voisi jäädä jopa yleistuen ulkopuolelle. SAK ei kannata tarveharkintaista työttömän yleistukea.
Hallituksen todetaan tavoittelevan uudistuksella etuuksien yksinkertaistamista. Tarveharkinnassa huomioon otettavat tulot, opintojen selvittäminen sekä osalla myös vanhempien tuloselvitykset tarkoittavat kuitenkin sekä etuuden selkeää monimutkaistumista että lisääntyvää työmäärää.
Ainoa parannus työttömän yleistuessa suhteessa nykyiseen työmarkkinatukeen on vanhempien taloudessa asuvien työttömien osalta vanhempien tulorajan nostaminen 1781 eurosta 2500 euroon. SAK kuitenkin huomauttaa, että hallitus kiristi osittaisen etuuden tasoa 50 prosentista 35 prosenttiin tämän vuoden alusta alkaen. Vanhempien tulorajan nostaminen voi hallituksen esitykseen kirjatun mukaisesti lisätä osittaisen etuuden saajia. Tuen taso jää heillä silti vuoden 2024 tasoa alhaisemmaksi.
Työmarkkinatuki on lähtökohtaisesti ollut ensimmäistä kertaa työmarkkinoille tulevien tuki. Mikäli työttömälle ei vielä ole ammatillista koulutusta, asetetaan hänelle 21 viikon eli noin viiden kuukauden odotusaika tuen maksamiseen iästä riippumatta. SAK esittää, että odotusajasta tulisi yleistuessa luopua kokonaan. Ammatillisen koulutuksen selvittäminen kaikilta yleistukea hakevilta työttömiltä sekä odotusajan alentamisen laskeminen lisää turhaa byrokratiaa. Odotusajalla ei myöskään ole enää koulutukseen hakeutumista tehostavaa vaikutusta etenkään vanhemmilla ikäluokilla. Alle 25-vuotiaiden nuorilla koulutuksen hakuvelvoite työttömyysturvan saamisen ehtona on jo erikseen olemassa.
Hallituksen linjausten mukaan yleistuen uudistamisen tarkoituksena on uudistaa perusturvaa ja aikaansaada yksi yleistuki. Lausuttavassa olevassa esityksessä yleistuen määrä sidottaisiin nyt ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosaan. Yleistuen tulevaisuuden kehittämisen kannalta koko sosiaaliturvan tason määrän sitominen ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan kuulostaa arveluttavalta ratkaisulta. SAK näkee kuitenkin tärkeänä, että ansiopäivärahan perusosa ja näin yleistuki tulee nousta kansaneläkeindeksillä myös jatkossa.
Työttömyysturvan tarkoituksena on turvata työttömän työnhakijan taloudelliset mahdollisuudet hakea töitä ja korvata työttömyydestä aiheutuvia taloudellisia menetyksiä. Suomi on kuitenkin saanut useita huomautuksia Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta perusturvan liian alhaisesta tasosta. Yleistuen tarveharkinta tulee heikentämään useilla työttömillä perusturvan tasoa entuudestaan.
Yleistukea ehdotetaan rahoitettavaksi nykyisen peruspäivärahan mukaisesti työttömyysvakuutusmaksuilla niiden työttömien osalta, jotka täyttäisivät työssäoloehdon. SAK toteaa tämän tarkoittavan, että osa yleistuesta rahoitettaisiin tulevaisuudessa sosiaaliturvamaksuilla.
Yleistuen omavastuuaika olisi voimassa siihen saakka, kunnes henkilö tulee oikeutetuksi työttömyysturvalain mukaiseen ansiopäivärahaan. Ansiopäivärahan puolella työttömyysturvalain omavastuuaikaa ehdotetaan puolestaan muutettavaksi siten, että omavastuuaika asetetaan kerran ansiopäivärahan enimmäisaikaa kohti. Tilanteissa, joissa työssäoloehto täyttyy, mutta työttömyyskassan jäsenyysehto ei, Kela asettaisi käytännössä ensin yleistuen omavastuuajan seitsemän päivää. Kun työttömän jäsenyysehto täyttyy, siirtyy hän yleistuelta ansiopäivärahan saajaksi ja työttömyyskassa asettaisi uuden ansiopäivärahaa koskevan omavastuuajan. Henkilölle voisi näin tulla kaksi seitsemän päivän omavastuuaikaa peräkkäin. SAK painottaa, ettei näin voi olla ja säädökset on tältä osin korjattava.
SAK tuo esille, että uusi tarveharkintainen yleistuki tulee jatkossa olemaan monen ikääntyneen työttömän työuran loppuajan toimeentuloturva. Työttömyysturvan ikäsidonnaiset poikkeukset ja palvelut on ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien osalta poistettu, joten useat heistä putoavat yleistuen varaan. Suomessa on edelleen ikäsyrjintää työmarkkinoilla ja monen ikääntyneen on vaikea saada uutta työtä jäädessään työttömäksi. Tarveharkinnan myötä uudistuksella on merkittävä vaikutus ikääntyneiden työttömien toimeentuloon ja elämään. Tätä olisi syytä arvioida erikseen.
Hallituksen esitys kaipaa osin myös selkeyttämistä. Keskeisiin ehdotuksiin tulee lisätä näkyville konkreettiset muutokset mm. osittaisen tuen osalta esitetty vanhempien tulorajojen korotus sekä tarveharkinnan tulorajojen muutos. Lisäksi esityksestä tulisi selkeästi käydä ilmi, mitkä tulot vaikuttavat tarveharkintaan. Onko tarkoituksena muuttaa nykyistä työmarkkinatuen tarveharkintaa jonkun tulolajin osalta vai sisällyttää se sellaisenaan uuteen yleistukeen.
Samanaikaisesti tämän hallituksen esityksen kanssa on lausunnoilla myös hallituksen esitykset työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän sekä toimeentulotuen uudistamisesta. Lisäksi käsittelyssä on työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskeva hallituksen esitys. Näissä esityksissä ehdotetut muutokset vaikuttavat toisiinsa ja heikentävät etuudensaajien toimeentuloa. SAK huomauttaa, ettei esitysten yhteisvaikutuksia ole riittävässä määrin arvioitu.
2. Esityksen vaikutukset
– Lausuttavaa esityksen vaikutuksista kotitalouksiin
– Lausuttavaa esityksen vaikutuksista toimeenpanijoihin
– Lausuttavaa esityksen muista vaikutuksista
3. Lakiehdotukset
Yleistukilaki
– Lausuttavaa yleistukilain yleisistä säännöksistä (1 luku)
– Lausuttavaa yleistuen saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä (2 luku)
– Lausuttavaa yleistuen määräytymisperusteista (3 ja 4 luvut)
– Lausuttavaa yleistuen toimeenpanosta ja muutoksenhausta (5 ja 6 luvut)
– Lausuttavaa yleistuen tietojen saamista ja luovuttamista koskevista ehdotuksista (7 luku)
– Lausuttavaa yleistuen rahoituksesta (8 luku)
– Lausuttavaa yleistukilain ehdotetusta voimaantulosta (9 luku)
– Muuta lausuttavaa ehdotetusta yleistukilaista
Laki työttömyystyrvalain muuttamisesta
– Lausuttavaa peruspäivärahaa koskevien säännösten kumoamista koskevasta ehdotuksesta
– Lausuttavaa työmarkkinatukea koskevien säännösten kumoamista koskevasta ehdotuksesta
– Muuta lausuttavaa työttömyysturvalakiin ehdotetuista muutoksista
Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta
– Lausuttavaa yleistuen saajalle järjestettävien työnhakukeskusteluiden jaksosta
– Lausuttavaa yleistuen saajalle järjestettävien työnhakukeskusteluiden sisällöstä
– Muuta lausuttavaa työvoimapalveluiden järjestämislakiin ehdotetuista muutoksista
Laki työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Laki työttömyyskassalain muuttamisesta
Laki yleisestä asumistuesta annetun lain 12 §:n 2 momentin muuttamisesta
Laki eräiden kansaneläkeindeksiin ja elinkustannusindeksiin sidottujen etuuksien ja rahamäärien indeksitarkistuksista vuosina 2024–2027 annetun lain muuttamisesta
Laki sairausvakuutuslain muuttamisesta
Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain muuttamisesta
Laki takuueläkkeestä annetun lain 19 §:n muuttamisesta
Laki kansaneläkelain muuttamisesta
Laki työntekijän eläkelain muuttamisesta
Laki yrittäjän eläkelain muuttamisesta
Laki maatalousyrittäjän eläkelain 32 ja 46 §:n muuttamisesta
Laki merimieseläkelain muuttamisesta
Laki julkisten alojen eläkelain muuttamisesta
Laki työtapaturma- ja ammattitautilain 141 §:n muuttamisesta
Laki maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain 97 §:n muuttamisesta
Laki asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa annetun lain 7 §:n muuttamisesta
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain muuttamisesta
Laki maatalousyrittäjien lomituspalvelulain 4 §:n muuttamisesta
Laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain 7 §:n muuttamisesta
Laki kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta
Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksesta annetun lain 3 a §:n muuttamisesta
Laki työsopimuslain 12 luvun 3 §:n muuttamisesta
Laki merityösopimuslain 12 luvun 3 §:n muuttamisesta
Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 45 §:n muuttamisesta
Laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 2 ja 31 a §:n muuttamisesta
Laki tuloverolain 93 §:n muuttamisesta
Laki evankelis-luterilaisen kirkon viranhaltijasta annetun lain 60 §:n muuttamisesta
Laki opintotukilain 6 §:n muuttamisesta
Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetun lain 20 ja 21 §:n muuttamisesta
Laki ulosottokaaren muuttamisesta
Laki oikeudenkäynnistä vakuutusoikeudessa annetun lain 6 §:n muuttamisesta
4. Muuta lausuttavaa