Työttömän yksilöllisen palvelun oltava keskiössä palveluita uudistettaessa

Yksityiset palveluntuottajat voivat täydentää palveluita, mutta julkinen sektori takaa parhaiten työttömille yhdenvertaisen kohtelun.
05.04.2018 15:39 Pirjo Pajunen
Työttömien palvelut siirtyvät maakuntien vastuulle vuoden 2020 alusta. Kuva SAK/Patrik Lindström.

Suomen hallitus kertoi tänään työttömien palveluiden siirtyvän maakuntien vastuulle vuoden 2020 alusta. Työ- ja elinkeinotoimistot suunnitellaan lakkautettavaksi ja nykyiset työvoima- ja yrityspalvelut muutetaan kasvupalveluiksi. Maakunnat hankkisivat työvoimapalvelut entistä enemmän yksityisiltä palveluntuottajilta.

SAK on koko uudistuksen valmistelun ajan painottanut työttömien palveluiden turvaamista. Työvoimapalveluita ei tule automaattisesti siirtää yksityisille toimijoille. Julkisella sektorilla tulee olla keskeinen rooli palveluissa myös jatkossa. Yksityiset palveluntuottajat ja järjestöt voivat täydentää palveluita.

– Julkiset palvelut ovat varmin keino taata työttömien yhdenvertainen kohtelu ja vaikeammin työllistyvien palvelut koko maassa, toteaa SAK:n työvoimapoliittinen asiantuntija Alli Tiensuu.

Kasvupalveluiden kokonaisuus vaikuttaa onneksi parantuneen valmistelun aikana. SAK pitää myönteisenä maakuntien velvoitetta järjestää palvelupisteitä. SAK korostaa työttömien yksilöllisen kohtaamisen ja henkilökohtaisen palvelun merkitystä.

– Kasvokkain tapaaminen heti työttömyyden alussa auttaa sekä työnhakijaa että hänen palvelustaan vastaavaa asiantuntijaa kartoittamaan tilanteen ja löytämään parhaat ratkaisut työllistymispolulle.

Maakuntauudistukseen liittyvien kasvupalvelulakien lisäksi hallitus on valmistelemassa lakia, jossa ehdotetaan TE-palveluiden tehtäviä avattavaksi myös yksityisille palveluntuottajille jo ennen maakuntauudistusta.

– Ihmettelemme kiirettä muuttaa nykyisiä palveluita väliaikaisesti ennen varsinaista uudistusta. Viime vuonna alkaneet työllisyyspalveluiden kuntakokeilut ovat vielä käynnissä.