Työntekijöiden oikeudet turvattava EU:ssa

Palkansaajien keskusjärjestöt ovat luovuttaneet pääministeri Jyrki Kataiselle kannanoton työntekijöiden oikeuksien puolesta Euroopan unionissa. Kannanotto liittyy Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n yleiseurooppalaiseen toimintapäivään, joka järjestetään keskiviikkona 14.11.2012.
14.11.2012 08:30 karhu admin
Ay-liikkeen mielenosoitus Brysselissä keväällä 2011

SAK:n, STTK:n ja Akavan kannanotto

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY järjestää keskiviikkona 14. päivänä marraskuuta 2012 yleiseurooppalaisen toimintapäivän.

Useissa EU:n jäsenvaltioissa on monien ihmisten tilanne tullut talouskuri-toimien, velkaantumisen ja työttömyyden lisääntymisen takia kestämättömäksi.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ja Akava tukevat euroa sekä EU:n talouspoliittisen yhteistyön vahvistamista ja pitävät talouskoordinaatiota tarpeellisena. EU:n talouspoliittisessa ohjauksessa tulee kuitenkin ehdottomasti kunnioittaa työmarkkinaosapuolten itsenäistä neuvottelutoimintaa.

EU:n talouspoliittisen seurannan ja myös mahdollisten sanktioiden piiriin on nyt tuotu yksiselitteisesti työmarkkinaosapuolille kuuluvia asioita, kuten palkanmuodostus. Euroopan komissio voi periaatteessa esittää jäsenvaltiolle sakkoa työmarkkinaosapuolten neuvottelemista työehdoista, jos komissio tulkitsee esimerkiksi palkankorotukset liiallisiksi.

SAK, STTK ja Akava eivät hyväksy puuttumista vapaaseen neuvottelu-toimintaan. Vapaa neuvotteluoikeus perustuu Suomen perustuslain turvaa-maan järjestäytymisvapauteen. Suomea sitovat myös kansainväliset sopimukset, kuten Kansainvälisen työjärjestön ILO:n järjestäytymisvapautta ja kollektiivista neuvotteluoikeutta turvaavat yleissopimukset.

Talous- ja työllisyyspolitiikan koordinaation tulee perustua kolmikantaiseen valmisteluun, jossa kunnioitetaan kansallisia sopimusmenettelyjä. EU:n on edistettävä ihmisten hyvinvointia ja työllisyyttä yhtä painokkaasti kuin kilpailukykyä ja julkisen talouden tasapainoa. Erityisesti nuorten asemaa työmarkkinoilla pitää parantaa. Koulutuksen ja tutkimuksen osuutta pitää nostaa EU:n tulevissa rahoituskehyksissä vuosille
2014–2020.

Reilusti toimivat EU:n sisämarkkinat ovat edellytys sille, että Eurooppa menestyy. Sisämarkkinoiden on tarjottava puitteet kestävälle kasvulle. Toimivassa eurooppalaisessa elinkeinopolitiikassa ja työelämässä säännöt ovat selkeät ja kaikille samat.

Työntekijöiden perusoikeuksia ei saa alistaa markkinoiden toimintavapauksille.

Tiiviimpi poliittinen unioni on hyväksyttävissä vain, jos samaan aikaan vahvistetaan EU:n sosiaalista ulottuvuutta. Työntekijöiden perusoikeuksia ei saa alistaa markkinoiden toimintavapauksille. Suomen palkansaajakeskusjärjestöt pitävät EAY:n tavoin ehdottoman tarpeellisena, että työntekijöiden oikeuksia vahvistava sosiaalinen lisäpöytäkirja liitetään EU:n perussopimukseen.

Työmarkkinajärjestöjen vuoropuhelu sekä kansallisella että EU-tasolla lisää luottamusta ja edesauttaa vakautta ja vastuullisuutta. Tarvitaan yhteistä analyysiä työllisyyttä ja kasvua edistävistä toimista. Kolmikantaisen valmistelun pitäisi olla eurooppalaisen työmarkkinamallin perusta.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry