Työnantajien kannattaa vaalia perhemyönteisyyttä – "Neuvolakäynnit eivät ole mitään huviajeluja"

Työpaikoilla kannattaa kehittää omia hyviä käytäntöjä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi, sanoo SAK:n sosiaalipoliittinen asiantuntija Tuuli Glantz. Hän muistuttaa, että joustot ovat keino kilpailla hyvistä työntekijöistä.
15.01.2019 09:06
Äiti ja tytär neuvolassa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Mitenhän pomo suhtautuu siihen, että jäin kotiin hoitamaan sairastunutta lasta? Teinkö väärin perhettäni kohtaan, kun lupasin taas jäädä ylitöihin?

Jos nämä syyllisyyden sävyttämät pohdinnat kuulostavat tutuilta, et ole yksin.

Tuuli Glantz

– Uskon, että aika moni perheellinen kokee huonoa omaatuntoa jossain vaiheessa työuraansa, sanoo SAK:n sosiaalipoliittinen asiantuntija Tuuli Glantz.

Työnantaja voi helpottaa työn ja perheen yhteensovittamista monin tavoin.

Osa työelämän joustoista on lakisääteisiä tai perustuu oman alan työehtosopimukseen, mutta työpaikoilla voi olla myös omia hyviä käytäntöjä. Yrityksille nämä käytännöt voivat olla keino kilpailla hyvistä työntekijöistä.

Perhevapaalle voitava jäädä rauhallisin mielin

Glantzin mukaan on tärkeää, että työnantaja ottaa huomioon perheiden yksilölliset tilanteet. Hän korostaa työnantajan vastuuta perhemyönteisen ilmapiirin luomisessa.

– Jo se auttaa, että onnittelee vilpittömästi tulevasta perheenlisäyksestä ja rohkaisee vapaiden pitämiseen.

Miesvaltaisilla työpaikoilla lakisääteisille perhevapaille mielivä mies saattaa olla lajissaan ensimmäinen. Glantz ymmärtää, että byrokratiaan perehtyminen ja sijaisen järjestäminen voi tuntua työnantajasta työläältä, mutta kannustaa silti tukemaan työntekijää tämän päätöksessä.

– Muuten voi antaa vaikutelman, että vapaiden pitäminen hankaloittaa työpaikan arkea. Työntekijä saattaa myös miettiä, vaikuttaako vapaa hänen asemaansa.

Esimies voi vahvistaa perhemyönteistä kulttuuria pitämällä itsekin perhevapaita ja lähtemällä ajoissa töistä.

Pomon tehtävä on myös varmistaa, että työntekijä voi jäädä vapailleen rauhallisin mielin. Pitkän poissaolon jälkeen on tärkeää järjestää töihinpaluukeskustelu ja perehdytystä työssä tapahtuneista muutoksista.

Työntekijöiden kannattaa olla aloitteellisia

Pienten lasten vanhemmat joutuvat toisinaan hoitamaan lapsen asioita työajalla. Työnantajan tulee Glantzin mielestä ottaa tämä huomioon, kunhan joustojen tarve pysyy kohtuuden rajoissa.

– Esimerkiksi neuvolakäynnit eivät ole mitään huviajeluja, vaan kyse on lapsen terveyden seurannasta.

Joskus päänvaivaa aiheuttavat päiväkodin tarkat hoitoajat. Perhemyönteinen työnantaja ottaa tämän tarvittaessa huomioon työvuorosuunnittelussa.

Jos sekä hoito- että työpäivä alkavat samaan aikaan, ei lasta voi kuskata tarhaan puolta tuntia etuajassa. Hyvä käytäntö on myös sallia lyhennetyn työajan tekeminen esimerkiksi koululaisten kesäloman aikana, jotta lapset eivät joutuisi olemaan pitkiä päiviä yksin kotona. Glantz neuvoo sopimaan työajan lyhennykset määräajaksi, jotta niistä ei vahingossa tulisi pysyviä.

Työntekijät voivat itsekin ehdottaa työnantajalle ruuhkavuosia helpottavia käytäntöjä. Glantz vinkkaa, että viestinviejäksi kannattaa pyytää luottamusmiestä.

– Luottamusmiehellä on jo valmiiksi neuvottelusuhteet työnantajaan ja todennäköisesti säännöllisiä tapaamisia johdon kanssa.

Minna Hotokka / Freelancer