Työelämän turvattomuus on lisääntynyt – muutoksiin vastataan parhaiten yhteistyöllä

SAK:n edustajiston kokouksen puheenvuoroissa nousi esiin työelämän muutos ja sen aiheuttama turvattomuus. Edustajien mielestä muutoksiin vastataan parhaiten tekemällä yhteistyötä ja varmistamalla, että ammattiliiton jäsenyys on tulevaisuudessakin työntekijöille houkutteleva vaihtoehto.
19.11.2020 17:00
SAK
Edustajiston kokouksessa järjestettiin kaksi teemaistuntoa, jotka käsittelivät työhyvinvointia ja jäsenhankintaa. Istunnoissa myös äänestettiin. Kuva Marjo Pihlajaniemi.

Palvelualojen ammattiliiton PAMin Jutta Vihonen muistutti kokousväkeä siitä, että nuoret elävät monella tavalla epävarmuuden aikaa. Koronaepidemia on lisännyt nuorten työttömyyttä, mutta epävarmat työsuhteet ovat olleet nuorille tuttuja jo ennen koronaa.

Jutta Vihonen, PAM.

Nuorisotyöttömyys on kasvanut tänä vuonna peräti 37 prosentilla. Nuorten on vaikea päästä työmarkkinoille eikä se johdu pelkästään koronasta vaan myös epävarmoista työsuhteista, esimerkiksi vuokratyön ja nollatuntisopimusten lisääntymisestä, painotti Vihonen, joka itse työskentelee ravintola-alalla.

Julkisten ja hyvinvointialojen JHL:n Satu Lehtolan näkemys oli pessimistinen.

– Työntekijän näkökulmasta työsuhteiden turvallisuudessa mennään alamäkeä.

Hän viittasi paikallisen sopimisen lisääntymiseen, joka valitettavan usein tarkoittaa aiempaa heikompia työehtoja. Kunnissa työtehtäviä ja toimialoja ulkoistetaan, mikä usein merkitsee myös ehtojen heikkenemistä ja työntekijöiden turvattomuuden lisääntymistä.

Heiluuko ”koronakortti” tulevissa työehtoneuvotteluissa?

Moni puheenvuoron pitänyt edustaja epäili, että tulevissa työehtoneuvotteluissa työnantajat heiluttavat ”koronakorttia”, jonka varjolla he haluavat heikentää työehtoja.

– Metsäteollisuus ry ilmoitti, että se ei enää neuvottele työehdoista vaan niistä sovitaan yrityksissä. Jos tämä tapa leviää, riidat työpaikoilla lisääntyvät. Monissa pienemmissä yrityksissä ei ole työehto-osaamista, muistutti Teollisuusliiton Arto Liikanen.

Edustajat toivoivat, että ammattiliittojen rivit pysyvät suorina ja ne ovat valmiita puolustamaan työehtosopimusten yleissitovuutta yhteisesti.

– Työehtosopimukset tuovat turvaa ja vakautta – pelottaa, mitä tapahtuu, jos ne poistuvat, summasi Heidi Salminen JHL:stä tuntoja.

Huolena laskeva jäsenmäärä

Puheenvuoroissa kannettiin huolta myös työntekijöiden järjestäytymisasteesta, joka on laskenut jo vuosia.

Jari Korpela, Sähköliitto.

– Ammattiliittojen on tiivistettävä yhteistyötään ja etsittävä yhdessä keinoja pysäyttää laskeva jäsenkehitys, sanoi Sähköliiton Jari Korpela ja peräänkuulutti ammattiyhdistystoiminnan reipasta uudistamista.

– Moni kaipaa tukea työhyvinvointiin. Voisiko työhyvinvoinnin tukemisesta löytyä eväitä myös uudenlaisiin jäsenetuihin, kysyi puolestaan Teollisuusliiton Minna Savilahti.

Edustajakokouksessa järjestettiin myös kaksi teemaistuntoa, joiden aiheina olivat työhyvinvointi ja jäsenhankinta. Teemaistunnot liittyivät SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen tulevan neljän vuoden strategiaan, joka hyväksyttiin kokouksessa.

Tallenne edustajiston kokouksesta YouTubessa.