Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työelämän ammattilaiset: Raide…

Liikenneohjaaja Essi Lappalaisen onnistumisen hetkiä ovat ne, kun hän selvittää ongelman ja pystyy palvelemaan liikennöitsijöitä ja eri osapuolia tasapuolisesti.

Uutinen

Työelämän ammattilaiset: Raideliikenteen haukansilmä

Junaliikennettä valvotaan ja ohjataan yhtä tarkasti kuin lentoliikennettä. Essi Lappalainen huolehtii, että rata on turvallinen paikka niin matkustajille kuin ratainfran parissa työskenteleville.

”Liikenneohjaajalla on iso vastuu. Kyse ei ole vain satojen matkustajien henkilöjunista tai isoista tavarajunista, vaan me liikenteenohjauskeskuksessa mahdollistamme, että myös ratatyöt sekä vaunujen siirtely ja järjestely eli vaihtotyöliikenne sujuvat turvallisesti.

Liikenteenohjauskeskuksia on neljä: Oulussa, Tampereella, Kouvolassa ja Helsingissä. Olemme turvallisuuskriittinen ala ja meillä on sen mukaiset säännöt.”

Essi Lappalainen ajaa autoa.

”Ohjauskeskuksessa on useita eri työpisteitä, joille on annettu yksilöivä roolinimi ja tietty rataosuus hoidettavaksi. Jokaiseen työpisteeseen saa erillisen koulutuksen. Valtavilta ruuduilta näkyvät kauko-ohjausjärjestelmät, joilla tehdään varsinainen ohjaustyö, sekä ohjaustyötä tukevat ja infoa tarjoavat järjestelmät.

Yksi vanha liikenneohjaaja sanoi joskus huumorilla, että on kahdenlaisia liikenneohjaajia: niitä, joille on sattunut virhe ja niitä, joille tulee sattumaan virhe. Pieniä virheitä voi sattua kaikissa töissä, mutta riskienhallintajärjestelmämme on rakennettu siten, että ne ehkäisevät tehokkaasti vakavia seurauksia.”

On ihmisiä, jotka ohjaavat raideliikenteen kokonaisuutta, ihan kuin lennonjohtajat lentoliikennettä.

“Olen valmistunut rakennusinsinööriksi ja päädyin tekemään radanparannushankkeita. Sitä kautta rautatiemaailma tuli tutuksi. En ollut aiemmin ajatellut, että on ihmisiä, jotka ohjaavat kokonaisuutta, ihan kuin lennonjohtajat lentoliikennettä. Hain koulutukseen ja pääsin töihin VR:lle, jossa nämä tehtävät aiemmin hoidettiin.

Työhön ei tarvitse olla teknisen alan ihminen. Meilläkin on alanvaihtajia eri aloilta: hoitajia, kokkeja, konepuolen insinöörejä. Minimivaatimuksena on vähintään toisen asteen ammatillinen perustutkinto tai ylioppilastutkinto ja kahden vuoden työkokemus sekä hyvä näkö, kuulo ja perusterveys. Hakuprosessi on pitkä ja siinä arvioidaan soveltuvuutta psykologisilla testeillä.

Kun suorittaa teoriaosuuden ja simulaatiojakson, tarjotaan palkallista harjoittelijan sopimusta koulutuksen loppuajaksi. Kun Väylävirasto myöntää liikenneohjaajan pätevyyden, tarjotaan tarpeiden mukaisesti joko osa- tai kokoaikaista työsopimusta. Päätökset työsuhteista tehdään valmistumisen jälkeen.”

Kaivinkone ja muita työkoneita ratapihalla.

“Kokonaisuudessaan liikenteenohjaus voi olla joskus kuin palapeli, ja pohjoisen yksiraiteisilla osuuksilla yhden junan myöhästyminen voi aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia muille liikkujille.

Onnistumisen hetkiä ovat ne, kun selvität ongelman ja pystyt palvelemaan liikennöitsijöitä ja eri osapuolia tasapuolisesti. Vaikka hyväksyntä monille ratkaisuille haetaan esihenkilöiltä, niin se, että itse keksit ratkaisun, tuntuu hyvältä.

Monet junaliikenteen toimijat ovat töissä eri organisaatioissa, mutta niin sanotusti leikimme samalla hiekkalaatikolla. Ystävällisyys ja asiakaspalvelu saa hyvää vastakaikua. Jos pystyn tiukassa paikassa antamaan vaikka kuljettajalle lisätietoa ja olen ystävällinen, hän on yleensä valmis auttamaan minua. Voi olla, että yhdessä ratkaisemme ongelman nopeammin kuin kunnossapitoa odotellessa.

Suuri yleisö ei oikein ymmärrä rautatieliikenteen vastuita. Junat ja niiden ajaminen kuuluu VR:lle, Väylävirasto vastaa ratainfrasta ja me Fintrafficilla liikenten ohjaamisesta. Ongelmat eivät siis ole aina VR:n syytä.”

Leikimme samalla hiekkalaatikolla. Ystävällisyys ja asiakaspalvelu saa kyllä hyvää vastakaikua.

“Meillä tehdään pääsääntöisesti 12-tuntista työvuoroa. Työvuoro voi olla äärimmäisen hektinen. Liikenteessä voi olla häiriöitä, ja varsinkin Suomen sääolosuhteet aiheuttavat poikkeuksia. Silloin tarvitaan paineensietokykyä ja kykyä ratkaista monimutkaisia ongelmia. Meillä on hyvä työyhteisö, ja missään tilanteessa et jää yksin.

Haastavaa on myös silloin, kun on hyvin rauhallista. Keskittyminen ja vireystila täytyy pitää yllä myös silloin, ja muutoksiin pitää pystyä sopeutumaan nopeasti.

Liikenneohjaajan työ ei ole millään muotoa luovaa. Kaikki on tarkkaan ohjeistettua ja esimerkiksi viestintä on hyvin määrämuotoista, siellä ei voi sooloilla yhtään. Koska vuorot ovat pitkiä, myös vapaat ovat pitkät. Ne ja suht hyvä palkka mahdollistavat muun muassa matkustelun ja erilaiset harrastukset, jossa voi toteuttaa luovaa puoltaan.”

Essi Lappalainen (40 v.)

”Meille tarvittiin tiettyä kulttuurinmuutosta, ja lähdin siksi mukaan liiton toimintaan. Olen ollut kahdeksan vuotta muun muassa luottamusmiehenä, varaluottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna. Työelämässä tärkeintä on oikeudenmukaisuus. Saamme kehitettyä esimerkiksi työhyvinvointia parhaiten yhdessä työnantajan kanssa ja uskon, että yhteistyö on se, millä asiat ratkaistaan parhaiten.”

Katso video Essin työpäivästä

Tämä sisältö vaatii markkinointievästeet

Vaihda evästeasetuksia

Tämä juttu on osa SAK:n Työelämän ammattilaiset -sarjaa. Esittelemme noin kerran kuukaudessa SAK:n ammattiliittojen jäseniä ja heidän työtään.

Työelämän pelisäännöt -logo, jossa kirjaimet TYPE monivärisellä taustalla.
Piirroskuvassa kaksi hahmoa, joilla on esiliinat päällään, heittävät yläfemman.