SAK:n terveiset hallitukselle ja työnantajille: Koulutus ja laadukkaat työsuhteet ovat ratkaisu työvoimapulaan

Budjettineuvotteluihin kokoontuvan hallituksen pitää uskaltaa tehdä rohkeita satsauksia osaamiseen ja koulutukseen. Työnantajilta SAK odottaa huomion kiinnittämistä työsuhteiden laatuun.
06.09.2021 11:30
Kuva iStock.

Työttömyysturvan leikkaaminen ei ratkaise pulaa osaavasta työvoimasta, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Sen sijaan tarvitaan satsauksia työntekijöiden osaamiseen ja koulutukseen.

– Työttömyysturvan leikkaaminen on väärä lääke työvoimapulaan. Se ei lisää osaavien työntekijöiden määrää vaan vain työttömien ahdinkoa, Eloranta varoittaa.

SAK ehdottaa budjettitavoitteissaan lyhytkestoisten työvoimakoulutusten ja pätevyyskoulutusten tarjonnan lisäämistä sekä nuorten oppisopimuskoulutuksen lisäämistä nostamalla työnantajille maksettavaa koulutuskorvausta.

– Lyhytkestoisten koulutusten lisääminen on nopein tapa helpottaa pulaa osaavasta työvoimasta. Tähän hallituksen pitäisi tarttua.

Eloranta huomauttaa, että avointen työpaikkojen laadulla on merkitystä siinä, kuinka helposti niihin saadaan palkattua työntekijöitä.

– Määrä- ja osa-aikaiset työsuhteet, vuokratyö ja provisiopalkkaiset työt tarjoavat harvoin kunnollisen toimeentulon mahdollisuuksia. Tällaisia työntekijöiden kannalta epävarmoja työsuhteita on valitettavan paljon avoimissa työpaikoissa. Työnantajien on pystyttävä parempaan, jotta työpaikat saadaan täytettyä.

Eloranta tähdentää, että työvoimapulasta kärsivien työnantajien pitää myös itse satsata työntekijöiden kouluttamiseen. Myös työnantajien asenteissa on korjattavaa, sillä maahanmuuttajien, osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien työllistyminen on osoittautunut vaikeaksi.

Käynnistyneellä sopimuskierrolla on tärkeää, että kaikille työntekijöille saadaan neuvoteltua työehtosopimus ja sen tarjoama suoja ja edut.

SAK pitää valitettavana sitä, että työnantajapuoli näyttää hajauttavan sopimuskierroksen ilman tarkempaa suunnitelmaa siitä, miten hajauttaminen tulee toimimaan ja kierros etenemään.   Toistaiseksi työnantajilta näyttääkin puuttuvan rohkeutta solmia sopimuksia.

– Emme hyväksy ammattiliittojen ohittamista työntekijöiden työehtojen määrittelyssä. Työehdoista pitää sopia neuvottelemalla, työnantajien yksipuolinen sanelu ei käy, Jarkko Eloranta painottaa.

Palkansaajat ansaitsevat ostovoiman turvaavat palkankorotukset. Tämän tavoitteen eteen SAK liittoineen tekee työtä tulevalla sopimuskierroksella.