SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly: Eläkeiän yläraja 70 vuoteen

14.07.2011 16:00
Uutiset Työelämä
SAK:n eläkepaneeliin Porin SuomiAreenassa 14.7.2011 osallistuivat mm. puheenjohtaja Lauri Lyly (oik.), EK:n Jukka Ahtela, STM:n Kari Välimäki ja TELAn Markku J. Jääskeläinen.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ehdotti eläkeiän ylärajan nostamista 70 vuoteen torstaina Porissa SAK:n järjestämässä eläkepaneelissa. Työnantajia paneelissa edustanut EK:n Jukka Ahtela ei tuntunut lämpenevän tälle palkansaajapuolen jo aikaisemmin esittämälle ehdotukselle.

Sen sijaan EK:n Ahtela tuntui edelleen pitävän kiinni siitä, että eläkeiän alarajaa nostettaisiin 65 vuoteen. Tähän SAK ei kuitenkaan ole valmis.

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kari Välimäki huomautti, etteivät eläkeasiassa pelkät luvut ole oleellisia. Hänen mukaansa myös esimerkiksi työntekijöiden viihtyvyys työpaikalla ja työyhteisön johtamistapa ovat merkittäviä.

Työeläkevakuuttajien TELAn johtaja Markku J. Jääskeläinen totesi eläkeasioiden olevan laajemmin sidoksissa talouden kehittymiseen, ja sitä kautta niillä on yhteys myös esillä olleeseen talouden kestävyysvajeeseen. Lisäksi Jääskeläinen muistutti, että vasta muutama vuosi sitten eläkeiän alaraja Suomessa oli 65 vuotta.

Eläkkeensaajien keskusliiton kunniapuheenjohtaja Hilkka Häkkilä nosti odotetusti keskustelussa esille eläkkeiden indeksikysymyksen. Hän ei kuitenkaan saanut juurikaan ymmärrystä sille, että niin sanottuun taitettuun eläkeindeksiin tehtäisiin muutoksia.

SAK:n järjestämä eläkepaneeli Porin SuomiAreenassa keräsi lähes 200 hengen yleisön.