SAK:n Katja Syvärinen: Hallituksen toimet lisäävät lapsiköyhyyttä koko Suomessa

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen muistuttaa puheessaan edustajistolle, että yhteiskunnan tulee pystyä pitämään huolta lapsista ja nuorista. Hallituksen esittämät leikkaukset ovat sysäämässä tuhansia lapsia köyhyyteen.
23.11.2023 10:55
Katja Syvärinen SAK:n edustajistossa.

Jokaisella lapsella on oikeus elää hyvää elämää ja kasvaa turvallisessa ympäristössä. Nyt Orpon-Purran hallitus on tekemässä arvovalintoja, jotka osuvat erityisesti niihin, joita yhteiskunnan tulisi aivan ensisijaisesti pystyä suojelemaan.

Toteutuessaan hallituksen esittämät leikkaukset lisäävät lapsiköyhyyttä koko Suomessa.

– Ensi vuonna köyhyysrajan alapuolella on sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE:n laskelman mukaan lähes 140 000 lasta. Se on 17 000 lasta ja nuorta enemmän kuin tänä vuonna, taustoittaa SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen SAK:n edustajistolle pitämässään puheessa.

SOSTE:n laskelmissa on otettu huomioon hallituksen linjaamat indeksijäädytykset, työttömyysturvan porrastus, työttömyysturvan suojaosan ja lapsikorotusten poisto, suurin osa asumistuen leikkauksista sekä lapsilisien korotukset.

Hallituksen esittämien työelämäheikennysten ja sosiaaliturvaleikkausten lista on pitkä. Erityisen rajusti sosiaaliturvaleikkaukset osuvat pienituloisten toimeentuloon. Moni pienituloinen työssäkäyvä saa esimerkiksi asumistukea asumiskustannuksiin tai soviteltua päivärahaa.

Monet suunnitelluista toimista osuvat väistämättä myös lapsiin. Hallitus esittää esimerkiksi työttömyysturvan lapsikorotuksen poistamista.

– Muutos koskee siis työttömiä, joilla on huollettavanaan alle 18-vuotiaita lapsia. Hallitus kyllä korottaa lapsilisiä ensi huhtikuusta alkaen. Käytännössä perheiltä otetaan pois satasia, ja vastineeksi annetaan joku kymppi. Onhan siinä luita pureksittavaksi, Syvärinen ihmettelee.

Kaikkinensa hallituksen leikkaukset voivat viedä pienituloisilta perheiltä useita satoja euroja kuukaudessa. Yhä useampi perhe joutuu myös turvautumaan toimeentulotukeen, joka on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen tarpeeseen.

– Ei voi olla niin, ettei meillä vauraana valtiona olisi mahdollisuutta pitää huolta lapsista, nuorista ja perheistä. Ei voi olla niin, että työttömyysturvaa leikataan ja toimiva malli romutetaan. Ei voi olla niin, että pienituloisilta leikataan samalla, kun suurituloisimmille annetaan veronalennuksina ja muina etuina.

SAK ja monet muut järjestöt ovat pyrkineet levittämään tietoa leikkauksista ja niiden vaikutuksista lukuisin eri tavoin: on puhuttu mediassa ja erilaisissa tilaisuuksissa tai annettu eduskunnan valiokunnille asiantuntijalausuntoja. Tästä huolimatta hallitus ei ole kuullut SAK:n ja muiden järjestöjen hätähuutoa leikkausten kohtuuttomuudesta sekä osumisesta samoille ihmisille ja samoihin perheisiin.

Leikkauksilla voi olla myös kauaskantoisia seurauksia, jos toimeentulovaikeudet aiheuttavan mielenterveysongelmia, syrjäytymistä velkaantumista tai turvattomuutta.

– Siksi me kampanjoimme, siksi me olemme ryhtyneet poliittisiin työtaisteluihin. Me emme anna periksi, meillä on painava syy.