SAK:n Duunari-stipendillä palkittuja Sami Kaitaa ja Emma Hyvöstä yhdistää halu parantaa maailmaa

Häkellyttävää, tunnustus tekemälleni työlle, herättää kiitollisuutta, lämmittää mieltä. Näin kuvailevat tunteitaan tämän vuoden Duunari-stipendin saajat tamperelainen Sami Kaita ja sotkamolainen Emma Hyvönen, kun he kuulivat saaneensa stipendin.
24.11.2022 13:27
SAK
SAK:n Duunari-stipendin saivat Sami Kaita ja Emma Hyvönen. Stipendit edustajiston kokouksessa jakoivat hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen ja puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Sami Kaita työskentelee enimmäkseen keikkatyöläisenä tarjoilijana. Hän haluaa tuoda esiin vuokratyöntekijöiden asemaa ja sen parantamisen tärkeyttä.

Sami Kaita. Kuva Emmi Kallio.

– Neuvon työpaikalla muita vuokratyöntekijöitä parhaani mukaan ja suosittelen liiton jäsenyyttä. Olen saanut tässä paljon apua ja tukea omasta liitostani PAM:sta. Toivon myös, että koko ammattiyhdistysliike kiinnittäisi enemmän huomioita vuokratyöntekijöiden aseman parantamiseen, Kaita sanoo.

Epätyypillisten työsuhteiden uusin ilmiö on alustavälitteinen työ, jossa työtä ei tehdä työsuhteessa. Myös vuokratyö on lisääntynyt.

– Tämän ilmiön edessä ay-liike ei saa nostaa käsiä pystyyn, vaikka välillä turhauttaisi ja tuntuisi, että tilanteelle ei voi mitään. Työn tekijöiden asemaa parantavia ratkaisuja on jaksettava etsiä ja esittää.

Valintaperusteluissa Sami Kaitaa kiitetään siitä, että hän jaksaa pitää yllä positiivista henkeä työntekijöiden keskuudessa, tekee tuotteliasta jäsenhankintaa ja on tuonut myös uusia toimintatapoja omaan liittoonsa.

Kaita työskenteli aiemmin sijaisena PAMin aluetoimistossa Tampereella. Se oli hänen mukaansa kiinnostava kokemus, kun sai katsella ja kokea asioita myös ”pöydän toiselta puolelta”.

Kaitalle ammattiliiton jäsenyys oli itsestään selvä asia jo kodin perintönä. Suurimmalle osalle nuorista jäsenyys ei kuitenkaan ole näin selvä asia.

– Minä ehdotan keikoilla sitkeästi jäsenyyttä työkavereilleni ja puhun liiton merkityksestä. Mutta on totta, että jäsenyyttä on vaikea myydä vuokratyöntekijöille, joilla työnantajat vaihtuvat tiuhaan.

Sami Kaita toivoo, että liitot markkinoisivat jäsenyyttä nykyistä aktiivisemmin siellä missä nuoret liikkuvat. Nuorten kontaktointiin oppilaitoksissa pitäisi myös panostaa enemmän.

– Ei riitä, että koulussa käydään kerran puhumassa ja saadaan nuoret liittymään oppilasjäseneksi. Seuraavan kerran otetaan yhteyttä vasta, kun he valmistuvat ammattiin ja halutaan, että he alkaisivat maksaa liiton jäsenmaksua.

”Järjestäytyminen on kaiken perusta”

Myös Emma Hyvönen pitää tärkeänä nuorten tavoittamista jo oppilaitoksista. Hyvönen itse käy säännöllisesti puhumassa jäsenyyden merkityksestä ja esittelemässä ammattiliittonsa Sähköliiton toimintaa paikallisessa oman alansa oppilaitoksessa.

Emma Hyvönen on myös pienen lapsen äiti.

– Järjestäytyminen on kaiken perusta. Minä jätän oppilaille puhelinnumeroni ja he voivat olla minuun jälkeenpäin WhatsAppilla yhteydessä.

Hyvönen painottaa, että nuorille pitää tarjota rohkeasti jäsenyyttä, sillä harva aktivoituu itse. Monilla on myös huonosti tietoa ammattiliitoista ja esimerkiksi työttömyyskassojen toiminnasta.

Emma Hyvönen kertoo, että oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat hänelle tärkeitä asioita. Ne selittävät osaltaan aktivoitumista toimimaan ammattiliitossa. Myös työuran alkutaipaleen omakohtaiset kokemukset epäasiallisesta kohtelusta herättivät huomaamaan liiton merkityksen.

Valintaperusteluissa todetaan, että Emma Hyvönen on toiminnallaan saanut Sähköliiton mukaan seksuaali- ja sukupolivähemmistöjen Pride-tapahtumaan. Hän on muutoinkin tuonut liitossaan esiin ja edistänyt tasa-arvoteemoja.

Luottamusmiehen pesti edellisessä työpaikassa oli voimaannuttava kokemus.

– Oli hienoa, kun pystyin auttamaan työkavereita ja ratkomaan heidän ongelmiaan. Tehtävä myös kasvatti luonnetta, Emma Hyvönen sanoo.

Hän on juuri vaihtanut työpaikkaa ja kertoo viihtyvänsä ammatissaan erinomaisesti.

– Työ on vaihtelevaa ja siinä näkee kätensä jäljen. Rakkaus ammattiin syntyi jo opiskeluaikana, kun pääsin ensimmäistä kertaa työharjoitteluun.

Sami Kaita

• 32-vuotias ravintolatyöntekijä ja Palvelualojen ammattiliiton PAMin jäsen.
  • Pirkanmaan aluetoimikunnan jäsen.
  • Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin vastuulähettiläs.
  • Vetänyt aiemmin Pirkanmaan alueen SAK Nuorten toimintaa.

Emma Hyvönen

• 26-vuotias sähköasentaja ja Sähköliiton jäsen.
  • Ammattiosaston puheenjohtaja.
  • Toiminut luottamusmiehenä.
  • Tasa-arvoasiat lähellä sydäntä.

Duunari-stipendi jaettiin nyt 15. kertaa ja ensimmäistä kertaa kahdelle nuorelle osaajalle. Stipendi myönnetään enintään 35-vuotiaalle osaajalle, joka on omalla aktiivisuudellaan edesauttanut duunariammattien ja ammattiyhdistystoiminnan arvostuksen nostamista nuorten keskuudessa. Stipendin saajat julkistettiin SAK:n edustajiston kokouksessa tänään.