SAK vastaa pääministeri Orpolle: Olemme valmiit neuvottelemaan, mutta kumileimasimeksi emme suostu

SAK on valmis neuvottelemaan, mutta kumileimasimeksi emme suostu, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vastaa pääministeri Petteri Orpolle.
16.12.2023 14:13
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Kuva: Jaakko Lukumaa.

– Neuvoteltavaa olisi paljon. Hallitusohjelma on täynnä elinkeinoelämän toiveita ja työntekijöiden asiat puuttuvat siitä tyystin. Tasapainoon on pitkä matka. SAK on valmis neuvotteluihin, joilla siihen pyritään. Pelkästä palkkamallista neuvottelemalla ei päästäisi tasapainoiseen kokonaisuuteen.

YLE:n Ykkösaamussa lauantaina haastateltu Orpo vaati Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöä osallistumaan hallituksen työryhmiin.

– Ensitöikseen hallitus säätää lakkolait, jolla se vaikeuttaisi ammattiyhdistysliikkeen edunvalvontaa. Sen jälkeen se aikoo toteuttaa lukuisia työntekijöitä koskevia työelämäheikennyksiä. Suunnitelma ja sen itsepäinen toteutus ovat ulkomailta tuttua union bustingia eli työntekijöiden edunvalvonnan romuttamista. Siinä päämääränä on luoda työpaikoille tilanne, jossa työnantajat voivat sanella millaisin työehdoin työtä tehdään, Eloranta toteaa.

Naamiot riisuttava

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta toivoo, että hallitus joko lopettaa todellisten tavoitteidensa piilottelun tai oikeasti avaa mahdollisuuden hakea tasapainoa.

– Jos Orpon-Purran hallitus tähtää työntekijöiden edunvalvonnan ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan romuttamiseen, niin voisihan tuon sanoa suoraankin. Tai sitten heidän täytyy ryhtyä toimiin, jotka korjaavat hallitusohjelman epätasapainon eli ohjelma huomioisi myös työntekijöiden edut.

Eloranta painottaa neuvottelemisen olevan ay-liikkeen geeneissä ja aina mieluisampi vaihtoehto kuin järjestölliset toimet. Lakkoilu ei ole kenestäkään kivaa. Siihen ryhdytään, ellei työntekijöiden ääni muutoin kuulu.

– Tähän saakka työryhmätyöskentely on ollut neuvottelemisen irvikuva. Hallitus on kutsunut meidät mukaan ja olemme osallistuneet. Millään, mitä sanomme tai esitämme, ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta. Näin tapahtuu sekä kolmikantapöydissä että muualla. Esimerkiksi työttömyysturvan leikkaukset etenevät, vaikka olemme varoittaneet niiden romuttavan koko ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

Elorannan mukaan kiireellä valmisteltujen ja rajujen sosiaaliturvaleikkausten kokonaisvaikutuksia ei ole ehditty arvioida. Hän toivoo, että hallitukselta löytyy aikaa korjata edes kaikkein kohtuuttomimmat toimensa.