SAK vaatii tehokkaita toimia samapalkkaisuuden edistämiseksi

SAK pahoittelee kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman neuvottelujen keskeytymistä.
13.02.2020 15:58
SAK
Kuva: Lars Clason / Gorilla

– Valitettavasti työnantajapuoli on ollut haluton edistämään samapalkkaisuusohjelman vaikuttavuuden ja kunnianhimon lisäämistä, mikä tänään johti neuvottelujen keskeytymiseen, SAK:n johtaja Heli Puura sanoo.

SAK on esittänyt samapalkkaisuusohjelmaan vaikuttavia toimia, kuten palkka- ja sopimuspolitiikan sekä palkkausjärjestelmien kehittämistä ja palkkatietämyksen parantamista. Myös Marinin hallitusohjelmassa todetaan, että palkkatasa-arvoa pitää edistää aiempaa kunnianhimoisemmalla ja vaikuttavammalla samapalkkaisuusohjelmalla.

Heli Puura

– Työnantajapuolen tahtotila ohjelman rakentamisessa on keskittynyt koulutuksen ja työelämän segregaation purkamiseen. Se on hyvä tavoite, mutta ei riittävä keino samapalkkaisuuden edistämiseksi, Heli Puura toteaa.

SAK on pettynyt siihen, että työnantajapuoli kieltäytyi yhteistyöstä työ- ja virkaehtosopimusten sukupuolivaikutusten sekä palkkausjärjestelmien työn vaativuuden arviointiperusteiden selvittämisessä. Nämä kaksi selvityshanketta voivat antaa uutta tietoa ja tukea myös toimialakohtaisiin työehtosopimusneuvotteluihin.

Puura korostaa, että kaikkien työmarkkinajärjestöjen tulee kantaa vastuuta samapalkkaisuuden edistämisestä.

– Emme voi tyytyä siihen, että naisten ja miesten välinen palkkaero pysyy vuodesta toiseen lähes samalla tasolla.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen ja hallituksen edustajat ovat neuvotelleet samapalkkaisuusohjelman jatkamisesta vuosille 2019–2023. Ohjelman tavoitteena on sukupuolten keskimääräisen palkkaeron kaventaminen. Naisten ja miesten keskimääräinen ansiotason ero on edelleen noin 16 prosenttia.