SAK lahjoitti Suomen naisleijonille 25 000 euroa

SAK tukee Suomen naisten jääkiekkomaajoukkuetta 25 000 eurolla. Joukkue voitti pronssia Pekingin talviolympialaisissa helmikuussa.
09.05.2022 13:14
SAK
Katja Syvärinen (toinen vasemmalla) luovutti SAK:n lahjoituksen Minttu Tuomiselle, Anni Keisalalle ja Emilia Vesalle Helsingissä 9. toukokuuta 2022. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva.

SAK:n lahjoitus naisleijonille julkistettiin Suomen Jääkiekkoilijat ry:n eli Pelaajayhdistyksen palkitsemistilaisuudessa Musiikkimuseo Famessa tänään maanantaina.

– Naisleijonien alku Pekingissä ei lähtenyt liikkeelle parhaalla mahdollisella tavalla, mutta lopputulos oli huikea. Suomalaiset urheilijat näyttivät, mitä sisu tarkoittaa ja mitä yhteistyöllä ja periksiantamattomuudella voidaan saavuttaa, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen totesi tilaisuudessa.

Syvärinen nosti puheessaan esille ammattiurheilijoiden sosiaaliturvan puutteet, jotka ovat korostuneet erityisesti korona-aikana.

– Urheilijat eivät voi esimerkiksi liittyä työttömyyskassoihin ja saada näin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Ammattiurheilijoiden erillinen sosiaaliturvasääntely johtaakin tilanteisiin, joissa työttömyyden, tapaturman tai eläköitymisen aikainen toimeentuloturva jää usein muita työntekijöitä heikommaksi. Nyt on aika toteuttaa tarpeelliset muutokset.

SAK:n lahjoituksen ottivat maajoukkueen puolesta vastaan hyökkääjät Minttu Tuominen ja Emilia Vesa sekä maalivahti Anni Keisala.

Liigapelaajat palkitsivat Musiikkimuseo Famessa kauden parhaina pelaajina Ilveksen maalivahdin Anni Keisalan ja Tapparan tehohyökkääjän Anton Levtchin. Pelaajien valinta sarjan parhaaksi erotuomariksi oli Antti Boman. Liigan runkosarjassa eniten maaleja tehnyt Lukon puolustaja Vili Saarijärvi sai Pelaajayhdistyksen Juha Rantasila -kiertopalkinnon.

Suomen Jääkiekkoilijat ry ja SAK solmivat yhteistyösopimuksen vuonna 2002. Syksyllä 2012 Suomen Huippu-urheilijoiden Unioni SHU liittyi SAK:n täysjäseneksi. Suomen Jääkiekkoilijat on yksi SHU:n jäsenjärjestöistä.