SAK haluaa eroon vastentahtoisista nollatuntisopimuksista – Kosmeettiset parannukset eivät riitä

Vastentahtoiset nollatuntisopimukset tekevät monien työelämästä turvatonta. Päälakimies Timo Koskinen kertoo, mitä SAK on tehnyt, jotta niistä tulisi historiaa.
25.09.2018 12:06
Nollatuntisopimuksella työskenteleminen tekee elämästä epävarmaa. Kuva Gorilla.

Miksi SAK tahtoo eroon vastentahtoisista nollatuntisopimuksista?

Timo Koskinen. Kuva Patrik Lindström.

– Työ on turvatonta, jos työntekijä ei pysty ennakoimaan, kuinka paljon työtunteja on tulossa ja paljonko tienaa, sanoo SAK:n päälakimies Timo Koskinen. Nollatuntisopimukset ovatkin SAK:n mielestä epäreiluja, koska ne siirtävät normaalia yrittämiseen kuuluvaa riskiä työnantajalta työntekijälle.

– Jos työn määrästä ei ole varmuutta, ei voi suunnitella talouttaan eikä elämäänsä eteenpäin. Se kuormittaa henkisesti ja fyysisesti. Perhe-elämän järjestäminen on vaikeaa, sillä lapsille tarvitaan usein pitkät, ennakoimattomat hoitopäivät ja joustavaa hoitoa. Jo perheen perustaminen saattaa tuntua kaukaiselta, Koskinen listaa.

Erityisen epäreilu tilanne on Koskisen mukaan niille, jotka haluavat tehdä kokopäiväistä työtä vakituisena työntekijänä ja käytännössä niin myös tekevät, mutta nollatuntisopmuksella.

Siksi SAK haluaa, että työsopimuksessa on aina sovittava sitovasti jostakin tuntimäärästä, ja sitä on myös tarkasteltava säännöllisin väliajoin.

Miten SAK on edistänyt asiaa?

– Tuomme esiin nollatuntisopimusten epäkohtia kaikkialla, missä niistä vain voidaan puhua. Olemme vaikuttaneet lainsäädäntöön, toimineet asiaa käsitelleissä työryhmissä ja jättäneet niissä tarvittaessa eriävän mielipiteen, Timo Koskinen kertoo.

Kampanjoista etenkin Operaatio Vakiduuni, jossa SAK:laisiakin oli mukana, sai paljon julkisuutta. Työpaikkatasolla asiaan vaikutetaan ammatiliittojen kautta, ja esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitossa PAMissa on tehty paljon auttamista, neuvomista ja oikeusjuttujen ajamista. Ongelma on kuitenkin se, että usein nollatuntisopimuksella työskentelevät eivät ole ammattiliiton jäseniä.

Miten muut ovat reagoineet SAK:n ehdotukseen?

– Kansalaiset vastustavat laajasti vastentahtoisia nollatuntisopimuksia, sanoo Timo Koskinen.
Nollatuntisopimukset ovat hänestä ongelma myös työssä jaksamisen ja työurien pidentämisen kannalta, ja nämä tavoitteet ovat yhteiskunnassa laajasti jaettuja.

Timo Koskisen mukaan hallitus on ollut parantavinaan nollatuntisopimuksella olevien asemaa ”teatterilainsäädännöllä”.

– Lainsäädäntö on ylimalkaista, ja jää oikeuskäytäntöjen varaan. Selkeästi työnantajaa velvoittavaa ja rajoittavaa lainsäädäntöä ei ole haluttu, vaikka sitä tarvittaisiin.

Timo Koskisen mielestä SAK:n tavoitteet on joskus myös ymmärretty tahallaan väärin haluksi kieltää nollatuntisopimukset kokonaan.

– Silloin esiin nostetaan aina opiskelija ja kotiäidit, joille nollatuntisopimuksella työskentely voi sopia. Emme mekään halua mitään totaalikieltoa.

Miten asia etenee?

SAK yrittää saada vastentahtoisista nollatuntisopimuksista eroon pääsemisen vielä vahvemmin mukaan poliittiselle agendalle.

– Vaikuttaminen on sellaista, että usein saadaan asioita kaksi askelta eteenpäin ja yksi taaksepäin Tämän hallituksen aikana on tuntunut, että on menty enemmän taaksepäin kuin eteenpäin, Timo Koskinen sanoo.

– Jos hallitus ei halua parantaa nollatuntilaisten asema, meidän keinomme ehtyvät. Nythän lakeja on muutettu ja ollaan muuttamassa niin, että työnantajalla on työntekijästä eroon pääsemisen keinoissa miltei runsaudenpulaa.

Uskotko, että vastentahtoisista nollatyösopimuksista päästään eroon?

– Jossain vaiheessa lainsäädäntöä varmaan täsmennetään ja työntekijän turvaa parannetaan, Timo Koskinen uskoo.

– Juristina en usko asioiden etenevän, jos tehdään vain yleisiä ja epämääräisiä linjauksia sekä pelkkiä väljiä puitelakeja.

Timo Koskinen on kuitenkin optimistinen: nollatuntisopimukset vähenevät siksikin, että yhä useampi kieltäytyy kohtuuttomista sopimuksista.

– Somessa tarinat kiertävät ja ihmiset valistuvat. Jokaisella on mahdollisuus ja oikeus sanoa ei nollatyösopimukselle työsuhdetta solmiessaan.