Ranskan työreformi helpottaa irtisanomisia

Presidentti Emmanuel Macronin ajama Ranskan työlakien muuttaminen nostattaa vastarintaa. Keskeisinä tavoitteina on tehdä yrityksille helpommaksi erottaa työntekijöitä ja sopia työehdoista osin ohi ammattiliittojen.
11.09.2017 16:00
SAK

Lakipaketin investointipankkiirina työskennellyt Macron sanoo parantavan työllisyyttä Ranskassa.

Esitys asettaa katon korvauksille, jotka työnantajan on maksettava laittomista erottamisista. Yläraja määräytyisi työsuhteen pituuden mukaan kolmesta 20 kuukauden palkkaan. Nyt alaraja on kuusi kuukautta.

Yritysten mahdollisuutta vapaaehtoisiin irtisanomisiin parannetaan. Samalla irtisanomisajan korvauksen alarajaa nostetaan hiukan.

Määräaikaisten työsuhteiden uusimisesta säädetään nyt lailla. Macronin hallitus poistaisi määräykset laista ja siirtäisi rajoituksista sopimisen toimialakohtaiseksi.

Monikansallisten yritysten irtisanomiset helpottuvat nekin. Nyt joukkoirtisanomiset on hyväksyttävä paikallisessa työoikeudessa. Tällöin tuomarit ovat voineet pitää niitä perusteettomina, mikäli yritys tuottaa voittoa muissa maissa. Se ei enää lakiesityksen mukaan olisi mahdollista.

Tiistaina laaja lakko Ranskassa

Lakiesitys pyrkii siirtämään sopimisen työpaikoille ja kaventamaan ammattiliittojen toimintamahdollisuuksia. Alle 20 työntekijän yrityksissä tulisi mahdolliseksi neuvotella työehdoista suoraan työntekijöiden kanssa ja 20–50 työntekijän yrityksissä työnantaja voisi sopia työntekijöiden edustajan kanssa, ei ammattiliiton luottamusmiehen.

Ranskan hallituksen mukaan neuvotteluoikeuden muutokset vaikuttavat melkein joka kolmanteen eli 30 prosenttiin maan työntekijöistä.

Mikäli jonkin yrityksen ammattiosasto ei tue työnantajan esityksiä työehtojen muutoksiksi, yritys voi viedä esityksensä suoraan hyväksyttäviksi työntekijöiden äänestykseen.

Yhdessä ammattiosaston kanssa työnantaja voisi jatkossa hyväksyä työehtosopimuksesta poikkeavia palkkojen alennuksia tai työajan muutoksia.

Lakiesitys ei muuttaisi Ranskan 35 tunnin työviikkoa, mutta sitä voitaisiin kiertää, jos yrityksiin siirtyy nykyistä laajempi oikeus sopia työehdoista ohi työehtosopimusten.

Nyt yli 50 työntekijän työpaikoilla on oltava työntekijöitä edustava yritysneuvosto sekä työturvallisuutta valvova elin. Ne lakiesitys sulauttaisi yhdeksi.

Keskusjärjestö CGT vastustaa jyrkästi lakia ja on julistanut lakkoja tiistaille. Keskusjärjestöt FO ja CFDT arvostelevat esityksiä, mutta eivät ole mukana lakossa. Parlamentin on tarkoitus hyväksyä lakiesitys vielä syyskuussa.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja