Pohjoismaiset palkansaajajärjestö- ja puoluejohtajat: Yhdessä eturintamassa oikeudenmukaisen ilmastopolitiikan puolesta

SAMAKin pohjoismainen huippukokous Kööpenhaminassa 29.1.2020 – puheenjohtajien yhteiskirjoitus
29.01.2020 16:26
SAMAKin pohjoismainen huippukokous pidettiin Tanskan pääministerin virka-asunnossa Marienborgissa Kööpenhaminassa. Kuva: Leif Jørgensen / Creative Commons (CC BY-SA 4.0)

Tilanne on nyt vakava. Arktinen alue sulaa, metsäpalot ja tulvat ovat yhä tavallisempia ja kuivuus ja nälkä ajavat ihmisiä liikkeelle. Kaikki tämä tapahtuu meidän ajassamme, vaikka juuri meillä on vastuu yksilöinä ja yhteiskuntina.

Pohjoismainen työväenliike haluaa toimia eturintamassa ilmastopolitiikan edelläkävijänä, kohti oikeudenmukaista ja ympäristöystävällistä yhteiskuntaa.

Jos haluamme saavuttaa tavoitteemme, työlle tarvitaan kansalaisten laaja tuki kaikissa Pohjoismaissa. Silloin politiikan on oltava oikeudenmukaista. Mikään muu tapa ei ole mahdollinen. Olisi täysin mahdotonta hyväksyä sitä, että ne, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa, joutuisivat maksamaan vihreästä ja turvallisesta tulevaisuudesta kaikkein eniten.

Haluamme hyödyntää reseptiä, joka nojaa pohjoismaiseen malliin: se lähtee politiikan, ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien välisestä yhteistyöstä, kansallisesti ja paikallisesti. Poliitikoilla on siinä kokonaisvastuu. Ammattiyhdistysliikkeellä on puolestaan tärkeä rooli siinä, saadaanko yrityselämä mukaan leikkaamaan hiilidioksidipäästöjä ja teollisuuden ympäristökuormitusta.

Energian tuotannosta ja kulutuksesta on tehtävä entistä ympäristöystävällisempää. Kaikki tämä tarjoaa myös hyviä mahdollisuuksia luoda teknologisia innovaatioita, työpaikkoja ja vientiä.

Pohjolasta tulee vihreä edelläkävijäalue.

Muutos tulee vaikuttamaan ihan kaikkiin, jo nyt. Meidän on pakko muuttaa tapaa, jolla elämme, asumme ja liikumme. Ilmasto- ja ympäristöhaasteet liittyvät läheisesti toisiinsa. Ympäristöalalla meidän on turvattava luonnon monimuotoisuus sekä meri- ja vesiympäristöt. Meidän tulee vähentää muovin kulutusta ja ruokahävikkiä – ja paljon muuta. Joka ikisen meistä on ajateltava täysin uudella tavalla.

Pohjoismaiden tulee viitoittaa tietä. Meidän tulee tehdä kaikkemme kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi EU:ssa ja YK:ssa.

Meillä on voimaa ja tahtoa. Pohjolasta tulee vihreä edelläkävijäalue. Pohjoismainen työväenliike – niin sosialidemokraattiset puolueet kuin ammattiliitot – etsivät yhdessä ratkaisuja oikeudenmukaiseen ilmastopolitiikkaan.

Mette Frederiksen, Tanskan sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja
Lizette Risgaard, Tanskan ammattiliittojen keskusjärjestö FH:n puheenjohtaja
Stefan Löfven, Ruotsin sosialidemokraattisen puoleen puheenjohtaja
Karl-Petter Thorwaldsson, Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestö LO:n puheenjohtaja
Antti Rinne, Suomen sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja
Jarkko Eloranta, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja
Logi Einarsson, Islannin sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja
Jonas Gahr Støre, Norjan sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja
Hans-Christian Gabrielsen, Norjan ammattiliittojen keskusjärjestö LO:n puheenjohtaja

SAMAK on sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismainen yhteistyökomitea.