Palkansaajajärjestöjen kesäduunari-info neuvoi nuorten lisäksi työnantajia – Eniten kysyttiin palkasta ja palkkasaatavista

Kesäduunari-infoon yhteyttä ottaneista 25 prosenttia oli tehnyt vain suullisen työsopimuksen. Suullisten sopimusten määrä on lisääntynyt, sillä vuosi sitten suullisella työsoimuksella työskenteli 12 prosenttia yhteyttä ottaneista.
14.09.2018 08:00 Pirjo Pajunen
Kesäduunari-infoon tulleista yhteydenotoista lähes puolet koski palkkaa ja palkkasaatavia. Kuva Gorilla.

SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola painottaa, että työsopimus kannattaa aina solmia kirjallisena.

– Suullinen työsopimus on yhtä sitova kuin kirjallinen. Kirjallisen työsopimuksen avulla voidaan kuitenkin välttää monia epäselvyyksiä ja riitatilanteita.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteiseen kesäduunari-infoon tulleista yhteydenotoista lähes puolet (45 %) koski tänä kesänä palkkoja ja palkkasaatavia. Aiempien vuosien tapaan kesätyöntekijöitä mietityttivät myös työaikaan ja työsopimuksen solmimisen liittyvät asiat.

Puhelimitse yhteyttä ottaneista noin puolet ei ollut ottanut yhteyttä ongelmatilanteessa työpaikkansa luottamusmieheen. STTK opiskelijoiden puheenjohtaja Hanna Turpeinen evästää luottamusmiehiä esittäytymään aina työpaikan kesätyöntekijöille, jotta nuorien on helpompi kääntyä ongelmissa luottamusmiehen puoleen.

Kesätyöntekijöiden lisäksi kesäduunari-infoon tuli yhteydenottoja työntekijöiden vanhemmilta ja kesätyöntekijöitä palkanneilta työnantajilta.

– Työnantajien kysymykset liittyivät usein lainsäädäntöön ja työehtosopimusten mukaiseen palkkaan. He kysyivät myös työnantajamaksujen määräytymisestä ja nuoria koskevista työaikarajoituksista, Akavan asiantuntija Miika Sahamies kertoo.

Palveluun tuli yhteensä 279 yhteydenottoa, mikä on lähes sama määrä kuin viime vuonna. Osa yhteydenotoista koski useampia työntekijöitä, joten avunsaaneita oli enemmän kuin yhteydenottajia.

Palkansaajajärjestöjen kesäduunari-info palveli 14. kertaa toukokuun alusta elokuun loppuun.