Niilo Hämäläiselle muistomerkki Viitasaarelle

17.06.2008 10:28
Uutiset Työelämä
Niilo Hämäläisen muistomerkki Viitasaarella. Kuva: Helena Hämäläinen

SAK:n pitkäaikaisen puheenjohtajan Niilo Hämäläisen muistomerkki julkistettiin tänään Viitasaarella. Hämäläinen toimi SAK:n puheenjohtajana vuosina 1966-74. Hän syntyi Viitasaarella 7. heinäkuuta 1922 ja menehtyi lokakuussa 2001 vaikean sairauden murtamana. Niilo Hämäläinen muistetaan erityisesti SAK:n eheytyksen keskeisenä voimahahmona ja tulopolitiikan rakentajana.

- Niilo Hämäläiselle heikommassa asemassa olevien ihmisten oikeuksien ja aseman parantaminen oli keskeinen tavoite. Hänen työväenaatteensa kasvoi metsäkämpiltä ja huutavasta tarpeesta rakentaa oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen muistomerkin julkistamistilaisuudessa.

- Niilo Hämäläisen elämäntyö liittyy erityisesti kahteen isoon asiaan: SAK:laisen ay-liikkeen järjestölliseen ja poliittiseen eheytykseen ja toisaalta nykymuotoisen tulopolitiikan rakentamiseen ja tekemiseen. Ensimmäisestä tulopoliittisesta sopimuksesta tuli juuri kuluneeksi 40 vuotta. Niilo Hämäläinen ja Päiviö Hetemäki - naapuripitäjien poikia - allekirjoittivat Liinamaan I:n nimen saaneen ensimmäisen tulopoliittisen sopimuksen, luonnehti Ihalainen Hämäläisen kautta SAK:n puheenjohtajana.

Niilo Hämäläisen muistomerkin on suunnitellut taiteilija Veikko Hirvimäki. Petäjävedellä syntynyt Hirvimäki kuvailee muistomerkkiä seuraavasti:

- Teoksen nimi on Avainkysymys ja siinä oleva kivikiekko voidaan tulkita yhtä lailla tehtaan pyöräksi, tietokoneen levykkeeksi, sodanjälkeisen raivaajasukupolven työkaluksi tai lukoksi johon massiivinen kivipaasi avaimena johtaa. Kiekossa olevat aukot valaistaan toiselta sivustalta punaiseksi ja toiselta siniseksi, jolloin aukoissa valot sekoittuvat "neuvottelutulokseksi", mikä oli Hämäläisen elämäntyön tärkeä osa.

Niilo Hämäläisen muistomerkin paljastustilaisuuteen osallistuivat myös Tapani Kahri ja Timo Laatunen, jotka toimivat työnantajajärjestö STK:n johtotehtävissä Hämäläisen puheenjohtajuuskaudella, sekä SAK:n entiset sihteerit Simo Elomaa ja Pekka Morri. Muistomerkki sijaitsee Viitasaaren Porthanin puistossa.