Myös sinä voit auttaa maailman lapsia Nenäpäivänä

SAK osallistuu tänäkin vuonna Nenäpäivä-keräykseen. Keräys huipentuu perjantaina 11.11. Ylen TV1-kanavalla ja Areenassa nähtäviin Nenäpäivän erikoislähetyksiin.
09.11.2022 16:30

Nenäpäivän lahjoitukset suunnataan lasten koulutuksen, terveyden, turvan ja ravinnonsaannin edistämiseen eri puolilla maailmaa.

Helpoiten voit osallistua Nenäpäivään tekemällä lahjoituksen maailman lasten hyväksi. Osallistua voit myös tukemalla muita ja levittämällä sanaa Nenäpäivästä sosiaalisessa mediassa tunnisteella #nenäpäivä.

SASK tukee lahjoituksilla kotiapulaisten perheiden hyvinvointia

Nenäpäivän tuotot ohjataan maailman lapsille yhdeksän järjestön kautta. Yksi järjestöistä on Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK, jonka jäsenjärjestöjä ovat muun muassa SAK ja useat ammattiliitot.

Tänä vuoden Nenäpäivä-lahjoituksilla SASK edistää perheiden ja lasten hyvinvointia parantamalla kotiapulaisten työ- ja elinolosuhteita sekä oikeuksia Mosambikissa, Indonesiassa, Kolumbiassa ja Filippiineillä.

Usein kotiapulaisina työskentelee nuoria naisia ilman mitään turvaa tai tietoa oikeuksistaan. Kotiapulaisten työolojen parantumisella on suora yhteys heidän perheidensä ja lapsiensa elinolojen paranemiseen. Äitien voimaantumisen kautta myös lapset oppivat oikeuksistaan ja näkevät vaihtoehtoisia tulevaisuuden koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia.

Kotiapulaisten järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on, että kotiapulaisten asema, tietoisuus oikeuksista ja vaikuttamistyö paranee. Se puolestaan johtaa parempiin ja turvallisempiin työ- ja elinolosuhteisiin. Tuen avulla ammattiliitot kykenevät ajamaan kotiapulaisten oikeuksia ja lisäämään heidän arvostustaan myös yhteiskunnassa laajemmin.

Lue lisää Nenäpäivästä.