Mitä tapahtuu, jos ennen työehtosopimuskauden loppua ei synny uutta sopimusta?

Työehtosopimus tehdään aina määräajaksi ja kun sopimuskauden loppu häämöttää alkavat neuvottelukumppanit keskustella uudesta sopimuksesta. Mitä nyt tapahtuu, kun osa työntekijöiden puolesta neuvottelevien liittojen sopimuskumppaneista on lakkauttanut itsensä tai neuvottelutoimintansa?
29.11.2021 08:00
SAK
Kuva iStock.

– Kun alakohtaiset työehtosopimukset muuttavat muotoaan, lakkaavat olemasta tai pilkkoutuvat yrityskohtaisiksi sopimuksiksi, ollaan monien ongelmien edessä. Yksi kysymys on, mitä tapahtuu, jos edellinen työehtosopimus päättyy, eikä uutta sopimusta ole vielä saatu neuvoteltua. Näitä tilanteita syntyy neuvottelukierroksella aina, mutta todennäköisyys tälle on tällä kierroksella monin verroin suurempi neuvottelutoiminnan uudelleenjärjestelyn seurauksena, muistuttaa SAK:n työmarkkinapäällikkö Karoliina Huovila.

Karoliina Huovila.

Kyse ei ole teknisestä asiasta, vaan työehtosopimukset ovat täynnä tärkeitä, työntekijän taloudellista suojaa ja elämänhallintaa turvaavia työehtoja. Nämä työehdot voivat koskea satoja, tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä, riippuen työehtosopimuksen koosta. On hyvä huomata, että yleissitovia työehtosopimuksia noudatetaan kaikkiin alan työntekijöihin.

– Nämä työehdot ovat liian tärkeitä kadotettaviksi. Työntekijöitä suojaakin niin sanottu jälkivaikutus. Työehtosopimuksen jälkivaikutus tarkoittaa sitä, että kun työehtosopimuksen voimassaolo lakkaa, eikä uutta sopimusta ole saatu aikaan, noudatetaan edelleen aiemman sopimuksen ehtoja.

Nyt kuitenkin tästäkin työnantajapuolella on esitetty erilaisia näkemyksiä. Olemme kuulleet tapauksista, joissa työnantaja on suoraan ilmoittanut, että työehdot lakkaavat olemasta voimassa, kun työehtosopimuksen kausi päättyy.

– Yksikään työnantaja ei tietenkään voi lakkauttaa jälkivaikutusta yksipuolisella ilmoituksella. Työnantajapuolelta on esitetty, että tässä uudessa tilanteessa jälkivaikutukseen suhtauduttaisiin jotenkin eri tavalla. Kikkailemalla ja uuden neuvottelujärjestön luomisella ei vastuusta voi vapautua.

Keskeisimmät ehdot, jotka säilyvät voimassa jälkivaikutuksen perusteella ovat palkkausta ja työaikaa koskevat määräykset. On tärkeää ja oikeusturvan kannalta jopa välttämätöntä, että tärkeät työsuhdetta määrittävät ehdot jatkuvat.

– Jos joku yrittää toimia toisin, siihen pitää puuttua välittömästi ja huolehtia, että työelämän reilut pelisäännöt säilyvät kaikilla työpaikoilla.