Mieli ry myönsi SAK:lle Hyvän mielen työpaikka® -merkin

SAK on saanut Mieli Suomen Mielenterveys ry:ltä Hyvän mielen työpaikka® -merkin. Järjestön mukaan SAK:ssa on luotu hyvä perusta työntekijöiden mielenterveyden tukemiseen.
14.08.2022 09:50
Kuva: Patrik Lindström.

Merkin perusteluissa Mieli ry kiittää erityisesti SAK:n hanketta rakentaa uusi psyykkistä hyvinvointia ja jaksamista kartoittava mittari. Mittari toteutetaan yhteistoiminnassa henkilöstön ja työterveyshuollon kanssa ja se on määrä ottaa käyttöön syksyn 2022 aikana.

SAK:n johtaja Marko Piirainen.

– SAK:ssa on aikaisemmin tutkittu henkilöstön hyvinvointia ja jaksamista pulssimittarin avulla, mutta se on nyt poistunut työterveyshuollon palveluista. Ryhdyimme siksi itse rakentamaan työkalua, jolla voimme säännöllisesti useamman kerran vuodessa mitata muun muassa henkilöstön työhyvinvointia, psykososiaalista kuormitusta ja jaksamista, SAK:n hallinto-osaston johtaja Marko Piirainen kertoo.

SAK:ssa on myös otettu käyttöön työpsykologin vetämät vertaiscoaching-pilottiryhmät. Yhteen ryhmään voi osallistua enintään viisi työntekijää, ja niissä käsitellään omaan työhön liittyviä ongelmia luottamuksellisessa hengessä.

Marko Piirainen muistuttaa, että tärkein teko työntekijöiden mielenterveyden edistämiseksi on hoitaa työpaikan perusasiat kuntoon.

– Hyvä perehdytys, yksilölliset ja erilaisiin elämäntilanteisiin taipuvat työskentelytavat ja työaikamallit, selkeät toimenkuvat, ammatillisen osaamisen kehittämismahdollisuudet, hyvät työskentelyolosuhteet, esihenkilöiden tuki, avoin ja kannustava ilmapiiri sekä työterveyshuollon riittävät palvelut ovat niitä asioita, jotka luovat perustan työntekijöiden hyvinvoinnille ja jaksamiselle.

Mieli ry korosti merkin myöntämisperusteluissa myös sitä, että mielenterveyttä on edistetty SAK:ssa tiiviissä yhteistyössä työterveyshuollon, työnantajan ja henkilöstön kanssa. Järjestön mukaan yhdessä tekeminen on jo itsessään mielenterveyttä tukevaa toimintaa. Samalle se tarjoaa mainion tilaisuuden keskustella mielenterveydestä ja pohtia yhdessä, mikä vahvistaa ja mikä kuormittaa mielenterveyttä.

SAK on mukana työmarkkinajärjestöjen, yritysten ja mielenterveysjärjestöjen tänä vuonna perustamassa Mielenturvaa-verkostossa. Verkosto haastaa kaikki suomalaiset työpaikat mukaan vahvistamaan mielenterveyttä ja tarjoamaan kattavampia mielenterveyspalveluita.

Mieli ry:n Hyvän mielen työpaikka® -merkki on kannustin ja tunnus työpaikoille, jotka sitoutuvat tekemään työtä henkilöstön mielenterveyden sekä hyvinvointia edistävien toimintatapojen ja rakenteiden vahvistamiseksi. Se osoittaa, että organisaatiossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista ja kannetaan sosiaalista vastuuta.